3 153 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur murar man igen ventiler i grunden
Vi har satt in luftvärmepump i krypgrunden och har därför, enligt konstens alla regler, satt fogskum i alla ventiler så att det skall bli undertryck i krypgrunden. Nu fyller alltså ventilerna (utom utblåset) ingen funktion längre och jag tänkte mura igen ventilhålen utifrån.
Ventilerna är ca 20x30 cm stora och det kanske är 10-15 cm in till fogskummet.
Om man skall mura igen dessa hål är det något man skall tänka på, d.v.s skall man använda cement eller husfix eller vad? Är det bara att fylla igen hålen med cement eller annat eller måste man armera hålen på något sätt? Är det något annat jag bör tänka på?
Ventilerna är ca 20x30 cm stora och det kanske är 10-15 cm in till fogskummet.
Om man skall mura igen dessa hål är det något man skall tänka på, d.v.s skall man använda cement eller husfix eller vad? Är det bara att fylla igen hålen med cement eller annat eller måste man armera hålen på något sätt? Är det något annat jag bör tänka på?
Jag skulle iaf leta på någon gammal tegelsten lr liknade så det inte går så mycket cement...
Jag tror vanlig cement blir bra... sen beror det på hur din grund ser ut, har du puts på "fasaden"? är det en ny grund? sättningar, eller risk för sättningar?
Hoppas det hjälpte lite iaf
Jag tror vanlig cement blir bra... sen beror det på hur din grund ser ut, har du puts på "fasaden"? är det en ny grund? sättningar, eller risk för sättningar?
Hoppas det hjälpte lite iaf
Går det med lecablock eller liknande isf tegelstenar. Passar hålet för en tegelsten så är väl det perfekt, men om inte kanske det skulle vara enklare att skära till lämplig storlek med lekablock. Grunden är inte putsad och jag vet inte om det är risk för sättningar. Skulle risken för sättningar öka om man murar igen ventilerna eller är det tvärtom? Kommer det att synas att det har suttit ventiler där, d.v.s är det svårt att få detta likdant som övriga grunden. Vi hade tänkt måla grunden sedan, eftersom den är ganska ful nu.
Ja, leca går lika bra... Kan du skära en lecasten snyggt så den passar gör det!
Nja, det kommer kanske synnas lite nyasskillnader.. men det ger sig med tiden, men du skulle ju måla sen iaf.
Risken för sättningar ökar/minskar inte, tänkte mer så det inte blir fula sprikor som man måste fixa sen...
Nja, det kommer kanske synnas lite nyasskillnader.. men det ger sig med tiden, men du skulle ju måla sen iaf.
Risken för sättningar ökar/minskar inte, tänkte mer så det inte blir fula sprikor som man måste fixa sen...
Klicka här för att svara