Håller på med en logbrygga och ska gjuta en lutande mur enligt armeringen på bilden, hoppas ni förstår.

"plattan" som ni ser på bilden är ju redan gjuten, men dum som jag var gjorde jag inget fall så vatten osv kan rinna bort. Och helt otroligt är också att den blev nästan exakt i våg åt alla håll.

När denna fylls med grus tror ni att regnvatten kommer samlar i botten och skapa problem?? Eller dräneras det genom betongen tillräckligt. Om jag gör några hål i muren längst ner så kanske det rinner ut den vägen i alla fall?? Eller ska jag borra några hål(ca 20 mm) rätt genom plattan? Dock tror jag de lär sätta igen av sand/grus?

Eller kan jag vara lugn helt enkelt??

Plattan är ca 2x1.7m och muren ska bli ca 60 cm hög så får ni propotionerna.

Tacksam för svar av er som kan.

Skickar även med en bild på hur det ser ut i nuläget.

• DSC00250 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan tänkas ha några synpunkter?

Har jag förstått rätt att du skall gjuta en mur med tre sidor och sen fylla med grus och forma
som en backe upp?
Beroende på vad du har för storlek på gruset och hur hårt packat det är
så händer troligtvis bara två saker.
Hårt packat smågrus så rinner det av innan det når betongen.
Har du ett fylle där vattnet når plattan så kommer vattnet om det blir för mycket att pressas ut där det inte är nån mur. Har du grov grusfylle så följer ju inget med vattnet ut.

Jag har en platta som skjuter ut utanför huset eftersom katastrofen till byggfirma
som jag anlitat inte visste att man inte ska bygga plattor som skjuter ut som en förlängning på husplattan om man inte gjuter in en fuktbarriär.
Denna utskjutande platta har jag borrat flera 20 mm hål i och vattnet dräneras mycket bra. Nu ligger det ju inget grus på min platta men det rinner ner skräp och sätter igen hålen ändå. Den enkla lösningen på detta är markduk över över plattan och hålen.

Om du ändå vill göra nåt för att få ro så kan man lägga ett lager singel i botten markduk på detta och sen det fylle du vill ha, vattnet som blir på plattan når aldrig över singeln utan pressas ut innan och markduken hindrar smågruset från att följa med ner i singeln.

Om du vill ha hängslen och livrem så gör en hederlig dränering, gjut in rörstumpar i de två sidomurarna och lägg dräneringsslang mellan sidomurarna genom rörstumparna.
Sen på med singel och markduk.

Som avslutning på denna novell så säger jag.........jag hade inte gjort nåt och skulle
det hända nåt så är det inte så mycket att gräva ut och dränera.:D

Hej!
Tack för svaret! Det kommer bli precis som du trodde, en backe upp liksom.
Jag tar och fixar två hål i muren och lägger en markduk så är jag säker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.