1 039 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Frågor inför nybyggnation
Hej! Nu är tomten införskaffad och det är dags att göra första inlägget på detta underbara forum efter otaliga timmar av läsning. Dock har jag några frågor jag än inte har hittat svar på och hoppas ni kan fylla i dom tomma luckorna. Here goes:
1. På tomten står nu en fritidsstuga som skall rivas. Hur gör man med elen? Antar att kabeln ligger nedgrävd någonstans och elektrikern måste komma för att koppla ur allt innan jag påbörjar rivningen?
2. Egen brunn skall borras, i vilken fas skall detta ske? I samband med schaktning inför grunden ?
3. Kommunalt avlopp finns framdraget till tomten. Vad gör man sedan? Gräver en kanal fram till grunden och lägger rör? Klarar man av detta själv eller måste man kalla in en auktoriserad montör?
Ställ gärna motfrågor om ni behöver mer information.
1. På tomten står nu en fritidsstuga som skall rivas. Hur gör man med elen? Antar att kabeln ligger nedgrävd någonstans och elektrikern måste komma för att koppla ur allt innan jag påbörjar rivningen?
2. Egen brunn skall borras, i vilken fas skall detta ske? I samband med schaktning inför grunden ?
3. Kommunalt avlopp finns framdraget till tomten. Vad gör man sedan? Gräver en kanal fram till grunden och lägger rör? Klarar man av detta själv eller måste man kalla in en auktoriserad montör?
Ställ gärna motfrågor om ni behöver mer information.
1. Elektikern får koppla över till en provisorisk byggelcentral. Det viktiga är att din anslutning behålles. Ny elanslutning är dyrt.
2. Jag tror det är en fördel att borra brunnen först. De moderna brunnsborrmaskinerna har stora kompressorer för blåsning av borran. De skitar ner allt inom 25 meter.
3. Är anslutningsavgiften betald?
Ja - Då är det bara att gräva och installera avloppet till det nya huset. Det klarar du själv, ett enkelt sätt att spara pengar.
Nej - Du måste kontakta kommunen och få tillgång till avloppsledningen.
2. Jag tror det är en fördel att borra brunnen först. De moderna brunnsborrmaskinerna har stora kompressorer för blåsning av borran. De skitar ner allt inom 25 meter.
3. Är anslutningsavgiften betald?
Ja - Då är det bara att gräva och installera avloppet till det nya huset. Det klarar du själv, ett enkelt sätt att spara pengar.
Nej - Du måste kontakta kommunen och få tillgång till avloppsledningen.
Klicka här för att svara