1 098 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
"Dum" fråga om dränering
Hej, som ägare till hus med källare har jag både grävt upp för hand (en lite bit i alla fall, 30 kubikmeter sand), funderat på att isolera källare etc etc.
Med detta i bakhuvudet kanske någon kan svara på en dum fråga - "alla" verkar fundera på bästa isolering/dränering av källarväggar, men hur f-n gör man inne i städerna? Jag har inte sett någon gata borras upp och att någon stått och isolerat källarväggen. Hur gör dom med stora lägenhetshus? Struntar i det, eller det behövs inte?
Mvh
Johan
Med detta i bakhuvudet kanske någon kan svara på en dum fråga - "alla" verkar fundera på bästa isolering/dränering av källarväggar, men hur f-n gör man inne i städerna? Jag har inte sett någon gata borras upp och att någon stått och isolerat källarväggen. Hur gör dom med stora lägenhetshus? Struntar i det, eller det behövs inte?
Mvh
Johan
Man använder troligtvis källaren som det var tänkt från början, nämligen källare och inte boyta. Då fungerar den bra som den är.
då betyder det oftast att grundvattennivå har höjts eller någon vattenledning läcker eller väggen har spruckit och smältande snö rinner in. Då får man åtgärda orsaken och det är ju inte en omdränering som man börjar med i såna fall.jwredin skrev:
Tror inte att man bygger en källare på mark där det finns risk för att grundvatten kan vara periodvis högre än källargolv. Har man gjort det så får man pumpa ut vatten snabbare än den kommer in
gaia
Klicka här för att svara