Tack gaia.
Vi har små gardiner för källarfönstren, och dessa har vi inte dragit undan. Så om det skulle varit imma har vi inte sett det. I vilket sammanhang blir det imma, om jag drar upp gardinerna, ska vi då få imma där nu?

Jag ska testa den enklare åtgärden först. Återkommer med resultat.

/Nicklas

Du kan ju ställa en hygrometer i källaren och kolla vad du har för luftfuktighet.

Om ni sover i källaren och kanske har dusch, tvätt eller andra fuktgenererande verksamheter där nere så kan det ju vara så att fukten kommer innifrån.

Om du har någon "ren" yttervägg dvs utan tapet eller annat så kan du även testa om du har mycket fuktvandring i väggen genom att plasta en del av väggen och se om du får mycket fukt bakom plasten.

gaia skrev:
Ja, det kan vara markfukt som vandrar ut. Troligare är att det var dålig ventilation/luftcirkulation och uppvärmning under sängen och fukten från väggen vädrades inte så effektivt som på andra ställen vid samma vägg. En sovande människa producerar också en del fukt/ ånga när den andas. Ångan har kanske kondenserat på en kalare väggyta under sängen .... har ni aldrig haft imma på insidan av fönster i detta rum? Skulle tro att ni haft det....

Mitt råd är: Flytta bort sängen, riv ut den skadade isoleringen , höj temperaturen och vädra bättre och observera vad som händer. Har du tur så torkar allt och ingen dålig lukt kommer ut. Återställ.

Din skada är inte så allvarligt så man behöver vända ut och in på hela huset utan att prova enklare åtgärder först.
Håller med b8q som skrev ovan - Att dränera om löser kanske inte hela problemet. En dränering tar bort varken markfukt eller fuktig inomhusluft i en dåligt ventilerad källare. Tyvärr är det många i tråden som av någon anledning tror på det :).

Börja med det enklaste innan du ringer efter grävaren :).
gaia
Enl första inlägget så finns ingen källarlukt i övriga källaren och tvätten torkar över dagen. Det tyder på bra ventilation snarare än dålig.
Men råden är ju korrekta iofs och just nu är det knappast läge att gräva nåt i alla fall så det är bara att följa dem.

I vår källare bor det tonåring, i hans rum där tidigare storebror bodde är det ofta många killar och det kan kännas lite unket där trots mekanisk ventilation. Ändå har det aldrig bildats några fläckar eller än värre som hos TS mögel, så utifrån egen erfarenhet är jag skeptisk till att skadan skulle oraskas av en säng med en bebis. Speciellt i ett hus med 60-tals lösningar mot källarväggen.

Jag skulle iordningställa grunden oavsett om jag skulle bo med bebis där nere.

Precis, det luktar inte källare eller fukt någonstans i källaren. Så det känns fräscht.
Har nu rivit bort tapet och väv, satt igång elementet och vinklat luftpumpen neråt för att den bara ska blåsa ner i källaren.
Vi får väl se om fukten/doften försvinner om ett tag.

Har en klädkammare/förråd som inte är tapetserad där nere, men dit är det alltid stängt (dubbla dörrar att ta sig dit) och vi är sällan där. Men man kanske ska prova där.

Vi har dusch i tvättstugan som vi utnyttjar (där tvätten även hängs).

Jag lukta intill golvlisten i andra rummet i källaren (där lillkillen nu sover) och kände ingen fukt/mögel doft. Även där taptserade väggar som i hela källaren.

Varför inte köpa en avfuktare som får gå i källaren? Vi köpte en det första vi gjorde när vi flyttade in i vårt hus. Ingen stor apparat dock, men den hjälper till i förebyggande syfte.Och nu på vintern går den nästan inte alls annat än när vi hänger tvätt i tvättstugan ( där avfuktaren står ). Hade ju kunnat vara en grej att köra i nån vecka i rummet. Typ en Clas Ohlsson avfuktare för en 2000kr.
/Jari

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.