Hej.

I vår villa byggd 1969 finns ingen möjlighet att komma ner i krypgrunden under huset.
Grundmuren är gjuten betong och golvbjälklaget är också betongplattor på betongbalkar?!?
För att kunna genomföra vår dröm om ett ryggåstak så behöver jag troligen gjuta ett fundament
I grunden för att avlasta en bärande limträbalk på. Detta vet jag inte säker ännu. Dock så skulle
jag gärna vilja ha tillträde ner under huset. Jag har via ett litet hål vid värmepannan skickat ner en kamera och fotat för att se hur det ser ut där nere. Plast ligger det på sanden så det är väl bra det
iaf.

Till frågan/problemet:
Vågar man gräva fram grunden och ta upp ett krypbart hål utan att riskera sättningar.
Jag vet inte hur djupt grunden går men låt säga 1000mm. Kan man utan problem såga
upp ett hål 500mm högt x 600mm brett om man utgår från mitten på grundstommen, dvs
att jag har kvar 250mm av grunden över hålet och lika mycket under?
Om det skulle visa sig att grundstommen bara är 700mm är då 100mm över och under tillräckligt?
Betongbalkarna som håller bjälklaget ligger vad jag kan se på fotona från grunden på motsatt håll
Och lastas inte av i denna delen av grunden. Dock så har huset 2600mm hög tegelfasad men den kanske är i stort sett självbärande?!?!?!
Mottager med glädje div tankar och funderingar. Gärna också ett "inga problem" om någon anser sig besitta så mycket kunskap för att kunna ge ett värdefull svar :-)

Tack på förhand/ Daniel

Får börja med att gratulera dig!
Du har den bästa sortens krypgrund, betong varken ruttnar, möglar eller äts upp av skadedjur.

Däremot är jag tveksam på att göra ett hål i grunden som du föreslår utan att veta mer om konstruktionen.
Har du ngn ritning du kan lägga upp här?
Tegel är tungt! Underskatta inte dess tyngd.

Alternativ för att komma in i kryputrymmet skulle kunna vara att gräva under grundmuren.

Mitt förslag, om du nu ska gjuta en platta som grund för pelaren, är att öppna uppifrån.

Tyresö
Jag har vuxit upp i ett hus med exakt samma grundkonstruktion. Min pappa tog upp ett hål i pannrumsgolvet, med en bilmaskin. Sen formsatte han kanterna och gjöt.

Resultatet blev ett 60 x 60 cm hål med släta och jämna kanter som han sen fäste 2 vinkeljärn på vardera sida, som avlastning till en avtagbar lucka.

Ett tips som löser dina problem. Ett sånt litet hål i en betongplatta påverkar inte hållfastheten i grundkonstruktionen. Du kan t.o.m göra hålet 1 x 1 m utan att försvaga plattan - om du gör hålet MINST en meter från bärande vägg! Obs,viktigt!

Låter som du har ett sk ERGE-bjälklag i betong. Har betongbalkar som vilar på grundmuren och är formade som en klassisk IPE-balk? Har du en uppreglad konstruktion över eller är det gjutet i detta bjälklaget sedan?

I det fallet det är uppreglat har jag varit med om att man kunnat ta bort spånskivorna och sedan de reglar under som vilar på betongbalkarna och sedan helt enkelt lyft bort de plattor som ligger mellan betongbalkarna. Ofta ligger de på plats utan något bruk i fallet med uppreglade golv över. I det fallet var det enkelt att lyfta upp två betongplattor som gav runt 90x60cm öppning nedåt men sen hänger det väl på vad du vill göra under hur mycket höjd du behöver

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.