Det var länge sen jag skrev något i forumet då vi mer eller mindre byggt klart vårt hus. Men det finns en del saker kvar och det här är en grej jag behöver supersnabb hjälp med:

Fick igår veta att idag ska vår trappa (90 cm hög) installeras. I trappan är en skarv mellan gjutningan av två etage och det finns där en liten spricka jag skulle vilja täta.

Snackade med trappmontören nu och han kommer om några timmar och sa att han först kan mäta upp trappan för att se hur han ska såga till lite grejor och medan han sågar kan jag smeta på något som sen inte hinner torka, men kan vara där när trappan sen monteras.

Min första tanke var att ta sån't där man smetar på i våtrum, andra alternativ kan vara kallasfalt och kanske något silikonliknande på sprickan.

Någon som har några idéer? Och det snabbt för jag måste åka och handla snart.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad det är du vill ha gjort? Finns det någon bild eller skiss?

Annars skulle jag spontant säga husfix. Torkar snabbt och är efterbearbetningsbart om det skulle behövas.

Eller behöver det vara fuktsäkert?

Finns ingen skiss men jag ska försöka förklara.

I huset finns plattor i flera etage. Mellan två etage har man gjutit en mur. I muren har det uppstått en spricka i en gjutskarv. Idag ska vi få en trappa monterad och då vill jag täta sprickan eftersom det kan tänkas sippra upp radon där. Det är en spricka på några millimeter i tjocklek och kanske 1 meter långt.
__Platta____| |
______________|

Edit: ascii-konst verkar inte vara något för forumet. Översta plattan ska långt till höger i bilden.

Redigerat:
Är det en rörelseskarv? Eller en fyllning?

Förstår inte riktigt vad som menas med fyllning, men det är nog vad man kallar en rörelseskarv.

Ickehärdande fogmassa som den sista biten fylls (0.5cm) med vanlig sanitetssilikon. Det har dom i större butiker. Samma typ som man använder som rörelsefog i tegelstensfasader.

Tack för svar! Problemet löste sig ändå,men på ett annat sätt än tänkt. Trappkillen glömde bort att jag skulle täta och monterade trappan direkt. Så nu är det inte mycket att göra.

Vi har ju gjort radonmätning och låg under gränsvärdena så det får vara, men lite surt var det allt. Jaja, det är sånt som händer.

Du kan alltid hälla ut primer i 2 omgångar. Den kommer att söka sig till sprickan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.