Hej,

Vi har ett 1-plans vinkelhus på ca 150kvm med krypgrund, byggt 2007 i centrala Skåne. Sedan vi flyttade in 2009, har jag haft bra koll på krypgrunden för att se till så att inte fuktnivån blir för hög, genom att regelbundet vara nere och kolla i grunden, och även genom 3st trådlösa hygrometrar placerade i olika delar av grunden.

För ca tre veckor sen hade jag Anticimex på plats för att göra en krypgrundsbesiktning eftersom de körde en kampanj på detta, och jag och teknikern kollade igenom hela grunden och hittade bara några småsaker jag skulle åtgärda. När jag i söndags skulle ge mig ner i grunden för att ta hand om detta och sänkte ner en kabelvinda på plasten märkte jag att plasten gungade...!

När jag gick ner och kollade var ca 40-50% av ytan i grunden täckt av vatten (merparten under plasten), på vissa ställen upp till ca 10cm fritt vatten. Efter att ha gjort en snabb koll på vattenledningar och avloppsrör, kunde jag inte se några läckor (vattnet var alldeles klart och luktfritt), utan har dragit slutsatsen att detta måste vara grundvatten som trängt upp. Hade även en VVS-kille på plats idag som drog samma slutsats efter att ha kontrollerat rören.

Det är, vad jag vet, första och enda gången som det stått vatten i grunden, och jag tycker att det är väldigt märkligt att vattnet har stigit så hastigt eftersom vi inte haft extrema regnmängder under de senaste veckorna. Nu kommer jag att avvakta tills vattnet sjunkit undan (det har redan sjunkit lite grann sedan jag upptäckte det) men vad gör man?

Ska man gräva in dränering + brunn + pump för att bli av med vattnet? Man kan ju inte gräva hur mycket dräneringsrör som helst för då sätter sig kanske huset...
Ska man bara låta det vara? Vi har haft ganska bra och stabila fuktnivåer i grunden tidigare, och det är bara korta perioder under sommaren som det varit högt.
Nån annan lösning?

Tar tacksamt emot idéer.... :)

/Robban

Dränera tomten och be kommunen dränera området om det är kommunens mark. Om grundvattnet kommer så högt är det ett problem.

Josth skrev:
Dränera tomten och be kommunen dränera området om det är kommunens mark. Om grundvattnet kommer så högt är det ett problem.
Helt rätt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.