12 057 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
PE-folie över cellplast - nackdelar/fördelar
Sida 1 av 2
Finns det några problem med att sätta PE-folie över 200 mm cellplast S80 EPS?
Fukt, Radon osv?
Anledningen är att jag är rädd att SKB letar sig ner i springorna mellan cellplastskivorna och lyfter dessa vid gjutningen.
Har provat täta med fogskum och cellplastlim men inget verkar fungera bra då det släpper när man går på cellplasten.
Tack på förhand!
Fukt, Radon osv?
Anledningen är att jag är rädd att SKB letar sig ner i springorna mellan cellplastskivorna och lyfter dessa vid gjutningen.
Har provat täta med fogskum och cellplastlim men inget verkar fungera bra då det släpper när man går på cellplasten.
Tack på förhand!
Enligt instruktionen som var till min platta så SKA det vara PE-folie mellan två av skikten med cellplast. Detta just för att förhindra att radon letar sig upp. Så har jag gjort på de två plattor jag gjutit och det är absolut inte något problem.
SKB rinner inte så lätt som man kanske tror. Fogskum räcker väl för att täta.
SKB rinner inte så lätt som man kanske tror. Fogskum räcker väl för att täta.
andersmc skrev:
Förväxlar du inte SKB-betong med EPS-betong?
SKB är den blaskigaste och lösaste koncistensen, som finns på betong.
Ett tips för att undvika att frigolitskivorna flyter upp under gjutningen är att börja gjutningen med att sprida ett tunnt lager med SKB (gäller även S5-koncistens) ovanpå alla frigolitskivor för att tynga ner dom och sen låta betongen självrinna ner i voterna, då fungerar det helt utan strul.
Gå flera varv i formen och låt betongen självrinna från ovansida frigolit, ner i voten, tills voten är fylld - sen är det inga problem att gjuta från ena gaveln till den andra.
Det är när man börjar gjutningen med att enbart fylla voterna, som det till 99% garanterat får frigolitskivorna att flyta upp.
Ok, men när kan går på skivorna där man fogskummat så kan det på vissa ställen "ploppa" till och man ser att fogskummersläppt på ena skivan.
Jag har redan lagt två lager cellplast så min fråga är om det går eller är några problem med att lägga PE-folie över dessa direkt under armeringsnär mm.
Tackar för övriga svar.
Jag har redan lagt två lager cellplast så min fråga är om det går eller är några problem med att lägga PE-folie över dessa direkt under armeringsnär mm.
Tackar för övriga svar.
Pratade med en kille från NCC och dom brukar lägga fiberduk över cellplasten och därefter gjuta voten med en torrare betong just för att inte få cellplasten att lyfta. Fiberduken håller ner cellplasten.
Men min tanke går då genast till att fiberduken släpper ju igenom vatten som kan tränga ner i springorna och lyfta cellplasten - Är detta ett bra/rätt sätt att hantera gjutningen?
Vad är det som lyfter cellplasten är det när vatten eller betong letar sig ner i springorna.
Just voten tror jag är alldeles tät då den sitter som berget med både fogskum och lim.
Men min tanke går då genast till att fiberduken släpper ju igenom vatten som kan tränga ner i springorna och lyfta cellplasten - Är detta ett bra/rätt sätt att hantera gjutningen?
Vad är det som lyfter cellplasten är det när vatten eller betong letar sig ner i springorna.
Just voten tror jag är alldeles tät då den sitter som berget med både fogskum och lim.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kvoten mellan vattenmängden som går genom fiberduken och betongen som blir kvar ovanpå duken är så stor att det är fullkomligt omöjligt för frigoliten att flyta upp.
Nu gjuter jag bara till husbehov med "vanlig" betong och har aldrig haft några problem med flytande cellplast.
Tyresö: Är SKB självniveleradede betong? (SKB kan ju också betyda Svensk Kullig Boskap=kossor)
Protte
Nu gjuter jag bara till husbehov med "vanlig" betong och har aldrig haft några problem med flytande cellplast.
Tyresö: Är SKB självniveleradede betong? (SKB kan ju också betyda Svensk Kullig Boskap=kossor)
Protte
prototypen skrev:
Hahaha, nej då heter det SLB (svensk låglandsboskap) eller SRB (svensk rödbrokig boskap)
SKB-betong är en förkortning för: Självkompakterande betong och kallas på byggena för vibbfri betong.
Det är en betongsort där man inte mäter sättmåt, utan utflytningsmått, för att mäta fram koncistensen vid provtagning på lasset.
Alla dom här förkortningar......något som kan vara kinkigt och skälla på en
är en: FRU.........hehe!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nä vibbfri betong kommer jag nog inte att använda då jag har egen vibrator.
Vad har man för fördelar / nackdelar gentemot "vanlig hederlig" betong.
Appropå SKB, fanns många betydelser av det men först kom kossorna http://sv.wikipedia.org/wiki/SKB
Men inget om betong........ sorry....
Protte
Vad har man för fördelar / nackdelar gentemot "vanlig hederlig" betong.
Appropå SKB, fanns många betydelser av det men först kom kossorna http://sv.wikipedia.org/wiki/SKB
Men inget om betong........ sorry....
Protte
prototypen skrev:
Fördelarna: Man slipper vibbra betongen!
Nackdelar: Risken att betongen är separerad när den levereras (extremt stor risk),
att betongen separerar i formenbotten om man ska gjuta en hög stödmur pga fallhöjden,
risken att den separerar i betongpumpen när man pumpar den, pga betongpumpens motorvibbrationer = totalhavri och megastrul !
risken att betongen (300 L ) skvälper ut över motorhuven på personbilen bakom pga alla bilförare alltid ligger 1 cm bakom betongbilens kofångare i branta uppförbackar och förstår inte att det inte går att komma upp i högre hastighet i ett brant motlut med en betongbil som väger 26 ton alt. 32 ton
Risken att gjutformen (väggform) exploderar pga den lösa koncistensen ökar formtrycket 5 ggr. + risken för formläckage om formen inte är 100% tät.
Priset, den är mycket dyrare än "vanlig" betong.
Tjafset med betongstationen när dom levererat separerad SKB - "Nej det kan inte stämma, jag har blandat betongen exakt som man ska göra så det måste i så fall vara fel på din betongpump....." Man blir så trött ibland....när den ansvarige skyller ifrån sej......
Risken för krympsprickor under härdningen i nygjutna plattor.
Jag kan räkna upp 100 andra problem med SKB-betong, det är därför jag inte befattar mej med med den mupp-betongen till mina kunder, för poängen är ju att göra mina kunder nöjda!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men då fortsätter jag med vanlig hederlig betong, har ju funkat hittills till mina 500 m2.
Protte
Protte
Nu är plattan gjuten och klar, inga problem med lyftningar av cellplasten eftersom jag la fiberduk över samt gjöt fast denna i voten. Lossning av 6.5 m3 gick på ca 25 minuter totalt.Gick avigt och rätt med en sloda efteråt för att jämna till.
Ytterligare frågor:
* Behöver man slipa plattan om man skall ytlägga den med klinker senare, och isåfall när skall detta utföras?
* Hur lång brinntid är det på SKB?
* Behöver man täcka plattan i vinter för att förhindra frysskador (5cm cellplast över eller kommer det att fungera ändå)?
Ytterligare frågor:
* Behöver man slipa plattan om man skall ytlägga den med klinker senare, och isåfall när skall detta utföras?
* Hur lång brinntid är det på SKB?
* Behöver man täcka plattan i vinter för att förhindra frysskador (5cm cellplast över eller kommer det att fungera ändå)?
När det är så här kallt kan det ta en evighet för en SKB att "komma igång".
Det bästa och enklaste du ska göra efter att du slodat ytan: Sätt dej ner och ta en öl !
Vänta tills betongen är så hård att du kan gå på den - då täcker du ytan med byggplast (billigaste sorten) och ser till att plattan är sjöblöt i 10 dagar (OBS! extremt viktigt med SKB-betong). Därefter tar du bort plasten - så den inte blåser iväg i nån storm innan våren - och sen gör du ingenting innan våren.
Innan du ska lägga klinkers, så hyr du en ABS-slip och släntar av ytan - det är det enda du behöver göra till våren innan du klinkar golvet.
Plattan kan ligga naken i flera år - du ska ju klä ytan - och betongen i sej är ju dött material och tar ingen skada! Om du inte ska klä ytan, så bör du givetvis skydda ytan från vattensamlingar som fryser fast och gör att ytan kan se sliten (har inget med hållfastheten att göra) ut pga att du inte har luftpormedel i betongen.
Det bästa och enklaste du ska göra efter att du slodat ytan: Sätt dej ner och ta en öl !
Vänta tills betongen är så hård att du kan gå på den - då täcker du ytan med byggplast (billigaste sorten) och ser till att plattan är sjöblöt i 10 dagar (OBS! extremt viktigt med SKB-betong). Därefter tar du bort plasten - så den inte blåser iväg i nån storm innan våren - och sen gör du ingenting innan våren.
Innan du ska lägga klinkers, så hyr du en ABS-slip och släntar av ytan - det är det enda du behöver göra till våren innan du klinkar golvet.
Plattan kan ligga naken i flera år - du ska ju klä ytan - och betongen i sej är ju dött material och tar ingen skada! Om du inte ska klä ytan, så bör du givetvis skydda ytan från vattensamlingar som fryser fast och gör att ytan kan se sliten (har inget med hållfastheten att göra) ut pga att du inte har luftpormedel i betongen.
Körde med fogskumstätat och vanliga plastspikar till förrådet plus SKB.
Idet fallet är jag glad för SKB:N för killen som körde betongbilen viste fasiken inte hur man backade. Hadde lätt gått att komma 2 meter närmare formen.
Nu blev det till att gunga och skyffla ut en hel del.
Idet fallet är jag glad för SKB:N för killen som körde betongbilen viste fasiken inte hur man backade. Hadde lätt gått att komma 2 meter närmare formen.
Nu blev det till att gunga och skyffla ut en hel del.
mats_o skrev:
Jag har medlidande, man kan bli så trött på betongbilschaufförer i bland - vissa vet f-n inte var ratten sitter i bilen.
Jag har åtminstone kört betongbil i många år innan jag blev betongpumpsförare, så om inte betongbilschauffören klarar av att backa - då hoppar jag in och backar in betongbilen oavsett hur mycket koppling det ska kosta i den smala branta uppförsbacken!
Gäller även chaufförer som vägrar köra med fullt lass, in på en BK-3 väg, då åker jag med kunden så att jag kan ta över betongbilen och se till att kunden får sin betong - jag skiter fullständigt i alla viktbegränsnings-paragrafer när det handlar om att slutföra ett jobb och göra kunden nöjd!
Betongen ska ut till kunden oavsett hur situationen ser ut - det finns inga ursäkter!
Kan inte hjälpa att jag blir förbannad när jag läser hur illa en betongkund blir behandlad av en nonchalant chaufför.