3 313 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
För hög luftfuktighet i i krypgrund!
Hej,
Vid besiktningen av vårt "nya" hus från 1990 upptäckets under besiktningen att luftfuktigheten var för hög samt att det saknades plastduk ovanpå makadammet. Viss förekomst av spindelkokonger fanns i trossbottnen(ett 10 tal på 130 m2) samt att det var svartprickigt på en del ställen. Har varit i kontakt med diverse företag som monterar krypgrundsavfuktare, både mindre privata firmor och Anticimex. Deras kostnadsförslag ligger mellan 40-50 tusen för att installera en avfuktare. Skulle vilja få råd om hur jag skall gå till väga. Skall jag börja med att lägga plastduk över makadammet och installera en fuktighetssensor för att därigenom kunna hålla koll på fukten(kanske det räcker med denna åtgärd?) Eller skall jag investera i en krypgrundsavfuktare med en gång?
Tacksam för råd och rekomendationer.
Mvh
Peter
Vid besiktningen av vårt "nya" hus från 1990 upptäckets under besiktningen att luftfuktigheten var för hög samt att det saknades plastduk ovanpå makadammet. Viss förekomst av spindelkokonger fanns i trossbottnen(ett 10 tal på 130 m2) samt att det var svartprickigt på en del ställen. Har varit i kontakt med diverse företag som monterar krypgrundsavfuktare, både mindre privata firmor och Anticimex. Deras kostnadsförslag ligger mellan 40-50 tusen för att installera en avfuktare. Skulle vilja få råd om hur jag skall gå till väga. Skall jag börja med att lägga plastduk över makadammet och installera en fuktighetssensor för att därigenom kunna hålla koll på fukten(kanske det räcker med denna åtgärd?) Eller skall jag investera i en krypgrundsavfuktare med en gång?
Tacksam för råd och rekomendationer.
Mvh
Peter
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vad är det för grundläggning?
Betongbalkar?
I vilket fall som, ska du börja med städning. Allt organiskt som oorganiskt ska bort.
Tätta till allt runt. Helst ska ingen luft kunna komma in.(Jag vet det är omöjligt, men gör så gott du kan). Rulla ut ålderbeständig plast med överlapp. Tejpa skarvarna! Många tycker det är inte nödvändigt.
Plasten ska du dra upp till ca 10cm från husets nedra del (balkarna). Köp en kondens avfuktare och led bort vattnet med slang.
Via Anticimex kan du köpa Oregons fuktmãtare.
Ev. kan du spraya på bensaltensid på det svarta (lösning!). Det dödar all svamp.
Lycka till.
Betongbalkar?
I vilket fall som, ska du börja med städning. Allt organiskt som oorganiskt ska bort.
Tätta till allt runt. Helst ska ingen luft kunna komma in.(Jag vet det är omöjligt, men gör så gott du kan). Rulla ut ålderbeständig plast med överlapp. Tejpa skarvarna! Många tycker det är inte nödvändigt.
Plasten ska du dra upp till ca 10cm från husets nedra del (balkarna). Köp en kondens avfuktare och led bort vattnet med slang.
Via Anticimex kan du köpa Oregons fuktmãtare.
Ev. kan du spraya på bensaltensid på det svarta (lösning!). Det dödar all svamp.
Lycka till.
Just nu är det en rätt taskig tidpunkt på året att mäta luftfuktigheten i grunden och dra slutsatser av resultatet. Mitt råd är att vänta ett år med eventuella åtgärder och följa med lite hur grunden beter sig.
lägg plasten i första hand! Fuktmätaren skrämmer dej bara om du är ovan att tolka resultat .... observera hellre om svarta prickar växer. Hade det varit en katastrofgrund så skulle den ju hinna ruttna under dom föregående 20 åren så ta det lugnt innan du slänger 40 000 åt dom som lever på folks mögelskräck 
gaia
gaia
Produkter som diskuteras: "Fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hur fuktigt var det då? När är det mätt, var i landet och vid vilken temperatur i grunden?peter5916 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden