Har planer på att bygga 75 m2 hobbyverkstad och garage. Hade först tagit med 100 mm cellplast över hela ytan i specifikationerna utan att fundera så mycket, 'isolering skadar aldrig', typ. Men, hela bygget drar iväg i pengar och när jag börjar tänka på det så undrar jag om det är någon större nytta med den cellplasten här. Byggnaden kommer inte att vara kontinuerligt uppvärmd, ett par timmar innan man går ut och jobbar slår man på värmen i form av byggfläkt eller luftvärmepump, vid 12-14 grader och långkalsonger på vintern är det fullt drägligt och efter ett par timmar till är temperaturen redan upp i ungefär 20. Väggarna blir antagligen 30 cm lättbetongblock.

Så, jag tänker att innan det börjar gå ned någon värme nedåt i betongen är jobbet redan klart för dagen och jag har inte överhuvudtaget märkt någon skillnad om jag utesluter cellplasten, eller tänker jag fel? Kylan borde ju i huvudsak komma från ytterkanterna, där jag kommer att lägga 100 mm cellplast runt om hela huset. Underifrån borde det inte komma så mycket kyla och i vilket fall, innan 100 mm betong är uppvärmd och och värmen kryper nedåt i konstruktionen tänker jag att jag släckt lyset och gått in igen i vilket fall?

Jag tycker absolut du ska ha ett lager cellplast. 10cm x 75kvm borde landa på under 5000 pix som är jäkligt lite pengar i sammanhanget. Du har dock några klara fördelar med denna cellplast. Tex: Om det ska vara ouppvärmt och ffa om själva byggnaden är dåligt isolerad/tätad kommer vinterkylan att kunna krypa in genom byggnaden och sedan ned genom betongen och ge tjälskjutning under plattan = obra. Om du värmer upp emellanåt kommer betongen inte att vara lika kall = stor komfortskillnad. Värmer du ofta kommer energiförbrukningen oxo att bli klart mindre.
Som sagt, mindre än 5 laxar är jäkligt lite pengar i sammanhanget, skulle hellre spara på nåt annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.