När vi byggde huset vad vi samma firma som gjöt plattan till huset att gjuta en för vår carport.

Nu ser vi dock att när det kommit lite vatten på plattan så faller den sönder i kanterna... de verkar ha "murat" runt plattans kanter vilket löses upp av vattnet och helt enkelt vittrar sönder.

"Skall det vara så?"

Kan man laga detta på något vis och är det värt att pusha på entreprenören som tydligen har gjort ett riktigt skitjobb?

Mikael_L
Hus_Tomten skrev:
"Skall det vara så?"
Nej självklart inte.

Undrar vad dom gjort fel?

Ingen luftporbildare?
För låg cementhalt?

Köptes betongen från betongstation?

Mikael_L skrev:
Nej självklart inte.

Undrar vad dom gjort fel?

Ingen luftporbildare?
För låg cementhalt?

Köptes betongen från betongstation?
Jag har ingen aning...

Har plattan saltats eller kan det ha kommit vägsalt på den?

Helioz skrev:
Har plattan saltats eller kan det ha kommit vägsalt på den?
Nej det har aldrig stått en bil på den och vi har aldrig satt salt på den.

Gjöts plattan när det var under 5+ medeltemperatur utomhus? Kan du ta ett foto på kanterna?

Helioz skrev:
Gjöts plattan när det var under 5+ medeltemperatur utomhus? Kan du ta ett foto på kanterna?
Ja den gjöts samtidigt som huset i december så det lär ha varit kallt mest troligt. Vi var dock inte själva på plats så jag har inte hundraprocentig koll på hur det låg till. Foton kommer i morgon när det är ljust ute.

Redigerat:
Mest troligt då att det är slarv antingen med föruppvärmningen av marken (om det var tjäle) eller med beställningen av betongen (som skall ha tillsatser samt vara uppvärmd vid vintergjutning) eller övertäckning/isolering av plattan efter gjutningen. Det kan ha fallerat på någon av dessa punkter och eftersom en carportplatta är mycket mer utsatt än en husplatta så märker ni problemen snabbare där.

Det jag kna tyda av bilden är att de som har gjort plattan inte har behandlat ytan på betongen varken slipat eller skurat. Ingen betongarbetare som har gjort det jobbet, har inte lagt ner någon tid alls på att fixa till kanterna när de gjöt plattan.

Möjligt att de inte har haft någon luftporbildare i betongen, på vittrar betongen sönder när det fryster till.
Speciellt där i kanderna där betongen inte är så tjock

Det har legat snö på plattan i vintras under en viss period. Kan det ha något med det att göra? Skall inte plattan tåla det?

Beror på vad för betong du har i plattan. Betong suger åt sig vatten, och när det fryser till på vintern så expanderar vattnet och betongen vittrar sönder
Om man inte har sk luftporbildande medel i när betongen blandas,
Detta medel gör att du får små små porer i betongen som ger fukten i betongen chans att expandera.

Hur ser grundarbetet ut? Är det sockelelement som sitter runt om plattan?

Är träbeklädnaden på sidan kvar sedan gjutningen eller är den monterad efter?

Daveman skrev:
Hur ser grundarbetet ut? Är det sockelelement som sitter runt om plattan?
Lecablock tror jag de satte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.