Anders_Nilsson skrev:
J Skulle det vara stopp för att gräva ner så får jag väl bygga majbrasa och grunda med ett fat diesel. Eldning finns det ju inget förbud mot.

/Anders
Jag har försökt elda upp stubbar men det brukar bara vara stubbarna som blir kvar.

Protte

prototypen skrev:
Jag har försökt elda upp stubbar men det brukar bara vara stubbarna som blir kvar.

Protte
Haha...det påminner mej om när en kompis skulle göra en crossbana hemma och dom skulle skjuta bort stubben med dynamit, jord, sand och sten flög all världens väg men stubben hängde kvar i luften i rötterna. d^_^b

Zixten skrev:
Är det så små stubbar så går jag nog på den linjen att du skall gräva ner skiten i en "oanvändbar del av tomten"

Är det en van grävare du anlitar? Eller är det mer av en hemmapulare?
Se till att det är en som har erarenhet av sånna här jobb så det blir bra.
Nej, det är ingen hempulare, han har firma och har rekommenderats till mig av andra i fritidsområdet. Han lät ytterst kunnig när jag pratade med honom för några månader sedan (skulle egentligen ha gjort det här jobbet i december, men så kom snön och kylan lite tidigt förra året). Jag startade den här tråden för att jag ville ha en indikation på tidsåtgången när jag skall handla upp arbetet. Har inte byggt hus tidigare :P så jag vill veta lite om hur mycket det skall kosta.

Apropå stubbarnas oförstörbarhet så löser jag det på något sätt. Man kan ersätta gymmet och kapa dom med yxa för hand (Tormeken skall stå bredvid). Eller så kan man råna en motorsågsbutik på kedjor och såga skiten (filkitet bör dock ligga nära till hands). Eller så kan man stapla dom till en timmermila, gjuta en betongstruktur omkring som ett kyltorn till ett kärnkraftverk, grunda med 50 liter diesel och låta skorstenseffekten göra sitt. Eller så kan jag dumpa dom en mörk natt på ett stubblager som ligger nära tomten. Där har man avverkat skogen och lagt stubbarna på hög, antagligen i väntan på att bioenergilastbilen hämtar dom. Jag vägrar tro att trädrötter besegrar modern teknologi.

Slutligen kan man försöka sälja dom till kommunen för att bygga en ekologisk lekplats. Sätten är många om man är lite påhittig......:D

/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.