Har en asfalterad yta på 10*10m som jag ska bygga ett 6*8m dubbelgarage på. När dom asfalterade ytan för 15 år sedan (NCC) så vägde dom av den så att vattnet som hamnar utanför ett tänkt garage rinner ifrån och vattnet som som hamnar i garaget rinner mot en golvbrunn. Under asfalten är det sprängsten 70-80cm, singel och sand. Asfalten är ca 6-7 cm tjock. Vatten och el är framdraget till en lucka i asfalten.
Jag har tänkt att bygga en gjutform och gjuta en ram 200*200mm runtom att lägga syllen på, ( förutom ena kortsidan där två portar kommer att vara). Ramen tänkte jag armera med 10-16mm armeringsjärn och förankra varje meter med järn genom asfalten.

Vad tror ni om det här projektet?

Janne

Garaget skall alltså vara oisolerat?

Asfaltsgolvet kommer att vara oisolerat men det blir isolering i tak och väggar. Tänkt att hålla 5-10 grader på vintern i garaget.

Janne

Ah, tack. Jag har funderat på hur jag ska armera så tack för länken. Tror du att 10mm är ok eller ska jag ta 16mm. 10 är ju lite mer lättjobbat:-)

Janne

Kör 16mm om du vill överdimensionera lite men annars tror jag att 12mm blir tillräckligt. Om du skall gjuta själv så kör färdigblandad grovbetong och se om du kan hyra en betongvibrator också så att det inte blir luftbubblor kring armeringskorgen. Du skall väl inte gjuta direkt på asfalten förresten?

Jo, det är ju tanken att gjuta direkt på asfalten...eller?

Janne

OM det vore jag så skulle jag riva upp asfalten och gjuta en helplatta. Asfalt är inget roligt golvmaterial, nä usch.
Isolering under plattan är en stor fördel.

Med 5-10 grader kommer din bil att alltid vara fuktig på vintern och fukt + järn = rost. På sommaren är det svårt att få upp värmen så då vill det kondensera.

Protte

Asfalt är ingen höjdare att gjuta mot då oljan i det gör att betongen inte fäster ordentligt alternativt släpper med åren, det är även för flexibelt som underlag. Du bör nog skära bort asfalten och gräva ur och gjuta kantbalken i marken istället, sedan kan du mura några ledden leca för att komma upp en bit och sedan fäster du syllen i lecan med fasadplugg t.ex.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.