Hej!

Vi har köpt ett Älvsbyhus bygg 1968. Vid visningen kände vi att det luktade lite illa, men tänkte att det luktade gammal pensionär, som inte är så noga med att städa och så...

Vi grävde en grov vid krypgrunden (fanns ingen inspektionslucka) och min sambo var ner och tittade, men det såg inte dåligt ut. Det luktade inget speciellt och såg torrt ut.

Det luktar mest i hallen (där finns i början två badrum + en tvättstuga). Inne i huset luktar det inte lika mycket. Fast nu när vi tagit bort listerna och ska måla i vardagsrummet har det börjat lukta där.

En del säger att det kan vara spånet som luktar... Min sambo målar mest väggar och hans kläder luktar mer än mina (jag målar mest skåpluckor), men det luktar ändå...

Nu när vi flyttat in och reparerar så har inte lukten försvunnit. En del säger att vi ska sätta in fler ventiler, en del säger att vi ska sätta in en avfuktare och en del säger att vi ska ozonbehandla.
Vad kan det vara och i vilken ordning bör man göra det?

Syll i tryckimpat virke som blivit fuktigt pga fukt som kryper upp via grundmurarna? Det luktar apa.

Mät klimatet där nere. Rh kan stå skyhögt under sensommaren. Om illa, installera en sorptionsavfuktare i grunden som torkar upp och skapar undertryck där nere. Det skulle vara ett tänkbart första steg. Grundventilerna plomberar du förstås. Och du lägger plast mot marken om det inte redan finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.