Hej
2007 så installerade vi en Munters Homedry sorptionsavfuktare i krypgrunden på vårat då nyinförskaffade hus. Samtidigt la vi plast på marken.
Luftfuktigheten sjönk från dryga 90% till 55-60% där det sedan har legat stadigt sen dess. Tills nu.
Plötsligt så ligger fuktigheten på 70-71% och avfuktaren går hela tiden. Jag har bytt filter, kollat så att det är fritt flöde för luften och lagt dit ytterliggare en givare för mätning av fuktighet, båda visade i morse 71%.
Är det nån som har nån idé vad detta kan bero på. Kan det vara så att själva "torkningen" har lagt av, fläkten går ju som den ska.

harry73
Stäng av avfuktaren och håll koll på fuktigheten, då vet du om det är avfuktaren som är problemet eller om du ska leta efter varifrån allt fukt kommer.

Jag har också en Homedry från 2007. Munters har lagt ned tillverkningen pga usel kvalitet på styrelektroniken. Den klarar inte strömavbrott.

Men det kan ju vara så att drivremmen till rotorn gått i pension? Den kan inte vara svårt att byta. Om inte maskinen stänger av sig själv så går den då med värme + fläkt, eftersom hygrostatstyrningen aldrig slår ifrån.

Berätta gärna hur det går, jag är nyfiken eftersom jag har samma avfuktare.

Nu har jag plockat isär den. Det visade sej vara elementet som har gett upp.
Jag började med att strömmäta och konstaterade att den drog ca 0.5A dvs vad fläkten drar.Efter att tagit bort plastkåpor kunde jag komma åt att mäta på elementen.
Det är två st om vardera 420W och 115V som ligger i serie. Det ena är det avbrott i och det andra kortis enligt mitt mätinstrument. Enligt mina beräkningar så borde det ligga på ca 32ohm per element.
Jag har googlat på elementet och hittat tillverkaren Loval i Finland men ingen som säljer elementen. Jag får ringa till Munters i morgon och hoppas man kan beställa ett därifrån.

Jag köpte min Homedry av Ljungby Fuktkontroll & Sanering, se http://www.lfs-web.se/

De var väldigt hjälpsamma, kanske har de reservdelar.

På Munters hemsida får man numera noll träffar när man söker på "Homedry".

harry73
70% luftfuktighet i en krypgrund är inte dåligt. Jag skulle hålla den avstängd fram till nästa juni och bara ha den igång över sommarmånader när du får högre luftfuktighet och temperatur

Även om 70% inte är nån fara så kan det vara bra att veta att den funkar när den verkligen behövs och det gör den nu igen d^_^b

Igår kväll kom den på plats igen efter att jag har bytt element.
Kostnad 350:- plus frakt och några plåster till vänster ringfinger som kom ivägen när borren slant. (Man får borra bort ett gäng rosfria popnitar)

Hej, var fick du tag i reservdelen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.