Vi ska bygga hus och samtidigt förbereda för framtida carport+förråd. Carport/förråd kommer förmodligen att byggas om ~ 2 år. Platsen där hus och carport+förråd ska stå kommer att behöva höjas med ~2 meter. Under huset måste vi ha dyr stenkross. Kan vi fylla upp med billigare massor under carport/förråd och endast "toppa" sista halvmetern med stenkross/grus så att det dränerar bra?

Carport/förråd av enklare modell, ej permanent uppvärmt.

Redigerat av moderator:
Fyll med samma matrial som under huset.

Carportar har en viss tendens att växa upp med tiden och bli garage. Samma gäller enkla förråd. Huxflux är de varmboande replokaler eller liknande

Jo, det är lätt att säga. Men 2 meter stenkross under tilltänkt carport/förråd + infart blir utan problem 100 kkr. Det är just det vi vill undvika.

Min fundering är om billiga fyllmassor hinner sätta sig på två år? Är det efter två år ett tillräckligt hårt och stabilt underlag att sedan lägga stenkross på för att tex gjuta en platta för förråd på?

Jo det kan dra iväg. Är det bara pga höjd det behövs massor eller är det något som måste bort på befintlig plats också?
Är det bara pga höjd så visst kan man gå på enklare matrial och sen se till att trycka till dem med grävare/lastare plus låta det stå ett par år. Det blir ju dock väldigt beroende på vad det är för matrial man får tag i.
Samkross är säkrare och därmed också varför ett bolag som ska lämna tio års garanti använder det.

Under infarten behöver man ju inte ta i lika mycket tycker jag. Lägger man dessutom grus som ytskickt på infarten är ju det värsta som kan hända att man får fylla på om det sjunker.

H
Om jag skulle byggt det skulle jag absolut inte fylla med något dyrt. Vet inte ur det ser ut där ni ska ha carporten. Jag skulle kontakta anläggningsfirmor i trakten och höra om de har några fyllnadsmassor. Eftersom ni inte ska bygga inom 2 år så kan ni ju säga åt dem att om de kommer över några bra massor inom 1.5 år så kan dom få tippa dem hos er. Om ni har tur så blir det helt gratis. Bjud på en tårta. Är det bra massor utan jord så behöver ni i princip bara köpa 1dm bärlager och sedan lite valfritt grus på det. När ni fått hem fyllmassorna tar ni dit en grävmaskin och en vält eller dylikt så ni kan kompaktera det hela.

/Mathias

Menar du att man skall ställa en carport på det sedan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.