17 258 läst ·
5 svar
17k läst
5 svar
Lerig väg grusa på eller göra om helt?
Hejsan! Våran infart är ca 100m och nu på våren är den otroligt lerig men sen på sommaren riktigt hård och lantlig , har ett gammalt hus med ladugård så varken asfalt eller stenplattor är aktuellt!
Ska man göra helt rätt så ska väl 40cm bort och bergkross dit, men har inte tänkt göra det så seriös(dyrt) .
Men tänkte vilken lösning som är bäst,1 duk och 10-20 cm 0-18 sen gräva lutning ut mot diket sen lägga ner ett dräneringsrör i diket!
2, skippa duken och köra 10cm 0-32 så det blandas ihop med det befintliga materialet sen kanske göra samma procedur nästa år för att sedan se resultat sen topp med 0-18 när det känns okej (läs mindre lerigt)
Tack på förhand
Ska man göra helt rätt så ska väl 40cm bort och bergkross dit, men har inte tänkt göra det så seriös(dyrt) .
Men tänkte vilken lösning som är bäst,1 duk och 10-20 cm 0-18 sen gräva lutning ut mot diket sen lägga ner ett dräneringsrör i diket!
2, skippa duken och köra 10cm 0-32 så det blandas ihop med det befintliga materialet sen kanske göra samma procedur nästa år för att sedan se resultat sen topp med 0-18 när det känns okej (läs mindre lerigt)
Tack på förhand
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Duken gör mycket för slutresultatet, men det är klart att den kostar lite om du ska ha en kvalitativ duk. Så jag skulle nog föreslå det första alternativet.
Ännu bättre tror jag blir en kombination av de två: Lägg först 0-32 och kör ned det något år. Lägg sedan duk på det och gå på med 0-18?
Ännu bättre tror jag blir en kombination av de två: Lägg först 0-32 och kör ned det något år. Lägg sedan duk på det och gå på med 0-18?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Lägg inte på något stenmaterial med noll i beteckningen, det blir så småningom tätt och dränerar inte bort vattnet.
Mitt recept på bra väg har jag fått från VägVerket.
Bort med 45 cm (eller att det blir bra med färdig väg 45 cm upp.
Fiberduk
30 cm bergkross 0-100 (mer om det är mjukt under)
10 cm 0-32
5cm 0-18
Men jag är inte övertygad om det med noll blir bra, hellre 16-32 och 8-16 på min väg.
På den vägen ska man kunna ta in lastbilar året om.
Dyrt blir det men alternativet är lera och tvätta bilen varje lördag.
Alternativet är fiberduk och 10-15 cm grus på.
Protte
Fiberduk
10 cm 0-32
5cm 0-18
Men jag är inte övertygad om det med noll blir bra, hellre 16-32 och 8-16 på min väg.
Protte
Måste ha ett nollmatrial för att binda typ 0-32 ,utan det så binder ju inte gruset ihop ,iomed att det är en gammal väg så räcker det med att du kör på nytt matrial uppepå sedan blir vägen alltid lite typ lerig på våren under tjällossningen
Jo men jag skrev att att jag inte ville göra som man SKA göra, varken råd eller tid.
sen är det en personbilsväg utan tungtrafik,
Ville veta vilken lösning som funkar bäst, bäst är väl en meter bergkross å sen 0-18 men det är tyvärr inget alternativ.
sen är det en personbilsväg utan tungtrafik,
Ville veta vilken lösning som funkar bäst, bäst är väl en meter bergkross å sen 0-18 men det är tyvärr inget alternativ.
prototypen skrev:Lägg inte på något stenmaterial med noll i beteckningen, det blir så småningom tätt och dränerar inte bort vattnet.
Fiberduk
10 cm 0-32
5cm 0-18
Protte
Vi hade en sådan väg du beskriver. Nästan okörbar på våren och stenhård på sommaren. Om det regnat flera dagar i sträck också lite lerig att köra på.
Vi tänkte att vi börjar med att dränera, dvs. dika vägen, för att sedan lägga på ytmaterial.
Resultatet av den extra dikningen blev över förväntan. Vi har inte behövt lägga något extra material att köra på. Bara lite lerigt på en del av vägen där dikningen inte gick så bra pga. en bergklack.
Så kolla dikningen först. Den är a och o för lervägar.
Sedan skulle jag nog göra alternativet med duk. Duken (om den lutar ut i diket) får överskottsvattnet, när det regnar häftigt, att följa duken ut i diket och inte åka djupt ner i leran på vägen.
Vi tänkte att vi börjar med att dränera, dvs. dika vägen, för att sedan lägga på ytmaterial.
Resultatet av den extra dikningen blev över förväntan. Vi har inte behövt lägga något extra material att köra på. Bara lite lerigt på en del av vägen där dikningen inte gick så bra pga. en bergklack.
Så kolla dikningen först. Den är a och o för lervägar.
Sedan skulle jag nog göra alternativet med duk. Duken (om den lutar ut i diket) får överskottsvattnet, när det regnar häftigt, att följa duken ut i diket och inte åka djupt ner i leran på vägen.
Klicka här för att svara