På vår tomt finns två brunnar som jag är lite nyfiken på. Kanske är det alldeles självklart vad dessa är till för, men jag är i så fall pinsamt omedveten om detta 
Se bild nedan.
Det stora brunnslocket som det står ett "A" på, förmodar jag är dagvattenbrunnen. Enligt säljaren av huset leder såväl dagvatten som dränering till samma brunn (detta är ju inte korrekt med dagens regler).
Min fråga är då - vad är det andra locket till för (i vänsterdelen av bild)? Nu när det har regnat hör jag hur vatten rinner ut till den stora brunnen, men man hör inget om man lägger örat till den lilla. Om detta bara är en rensningsbrunn till den stora borde man väl höra ett porlande även där tycker jag?
Anledningen till mitt funderande är helt enkelt att jag vill lära känna mitt hus till fullo och även gärna få information om man bör öppna dessa brunnar och utföra någon form av underhåll emellanåt?
Se bild nedan.
Det stora brunnslocket som det står ett "A" på, förmodar jag är dagvattenbrunnen. Enligt säljaren av huset leder såväl dagvatten som dränering till samma brunn (detta är ju inte korrekt med dagens regler).
Min fråga är då - vad är det andra locket till för (i vänsterdelen av bild)? Nu när det har regnat hör jag hur vatten rinner ut till den stora brunnen, men man hör inget om man lägger örat till den lilla. Om detta bara är en rensningsbrunn till den stora borde man väl höra ett porlande även där tycker jag?
Anledningen till mitt funderande är helt enkelt att jag vill lära känna mitt hus till fullo och även gärna få information om man bör öppna dessa brunnar och utföra någon form av underhåll emellanåt?
Så kanske det kan vara ja. Då tittar man INTE där när någon spolar 
Men, i källaren sitter det ett liknande lock på ett vertikalt rör. Har alltid trott att det var rensluckan till avloppet, men det kanske finns/behövs fler?
Men, i källaren sitter det ett liknande lock på ett vertikalt rör. Har alltid trott att det var rensluckan till avloppet, men det kanske finns/behövs fler?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det lilla locket är säkert till avstängningskranen för inkommande vatten.
Själva kranen sitter ju en bit ner för att komma frostfritt.
Som andra skrivit är det stora locket troligen till avloppet.
Bra att ha när spolbilen kommer för att du har fått stopp.
Och du behöver inte vara rädd att titta när någon spolar.
Det går ju att spola rent vatten
För att öppna locket är en (eller två) sådan här bra att ha:
Själva kranen sitter ju en bit ner för att komma frostfritt.
Som andra skrivit är det stora locket troligen till avloppet.
Bra att ha när spolbilen kommer för att du har fått stopp.
Och du behöver inte vara rädd att titta när någon spolar.
Det går ju att spola rent vatten
För att öppna locket är en (eller två) sådan här bra att ha:
Stort tack för utförligt svar KnockOnWood! Det där var intressant, lilla locket kanske döljer en kran ja. Måste ju nästan undersökas. 
När man lyssnar vid det stora locket hör man hur det porlar vatten, så något säger mig att det är dit såväl dränering som dagvattenrör går. Kan avloppet också hamna i samma brunn...?
Tack även för bilden på "verktyget" för att få upp brunnen. Får se till att få sådana tillverkade åt mig.
När man lyssnar vid det stora locket hör man hur det porlar vatten, så något säger mig att det är dit såväl dränering som dagvattenrör går. Kan avloppet också hamna i samma brunn...?
Tack även för bilden på "verktyget" för att få upp brunnen. Får se till att få sådana tillverkade åt mig.
Det hoppas inte jag att dagen och spillen går på samma brunn, då lär kommunen förelägga dig om att koppla bort dagen från spillen inom kort... Det pågår mycket arbete med detta i kommunerna runt om i landet... Lyft på locket och titta! Blir ju nyfiken ju! 
Jo jag känner till det där med kommunernas jakt på syndare, det händer även häromkring 
Jag är tämligen säker på att det bara är dagvatten i den här brunnen, men vad tusan - man måste ju undersöka! Får ta mig tid att göra det innan vintern så får vi se hur det ligger till med den här saken.
Jag är tämligen säker på att det bara är dagvatten i den här brunnen, men vad tusan - man måste ju undersöka! Får ta mig tid att göra det innan vintern så får vi se hur det ligger till med den här saken.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu skrev ju EndZone dagvatten och dränering, och det tar man ju i samma ledning.alex86 skrev:
För det talar väl att det droppar och rinner mest hela tiden.
Men står det A på locket är det väl troligast spillvatten.
Som alex86 skriver, öppna och kolla, och be någon spola, eller öppna en kran bara.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara


