På vår tomt finns två brunnar som jag är lite nyfiken på. Kanske är det alldeles självklart vad dessa är till för, men jag är i så fall pinsamt omedveten om detta :o

Se bild nedan.
Det stora brunnslocket som det står ett "A" på, förmodar jag är dagvattenbrunnen. Enligt säljaren av huset leder såväl dagvatten som dränering till samma brunn (detta är ju inte korrekt med dagens regler).

Min fråga är då - vad är det andra locket till för (i vänsterdelen av bild)? Nu när det har regnat hör jag hur vatten rinner ut till den stora brunnen, men man hör inget om man lägger örat till den lilla. Om detta bara är en rensningsbrunn till den stora borde man väl höra ett porlande även där tycker jag?

Anledningen till mitt funderande är helt enkelt att jag vill lära känna mitt hus till fullo och även gärna få information om man bör öppna dessa brunnar och utföra någon form av underhåll emellanåt?

• bild(9).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensbrunn till avloppet troligtvis.. Lyft locket och titta när någon spolar i toan... :)

Så kanske det kan vara ja. Då tittar man INTE där när någon spolar :)

Men, i källaren sitter det ett liknande lock på ett vertikalt rör. Har alltid trott att det var rensluckan till avloppet, men det kanske finns/behövs fler?

Det är en renslucka på det vertikala röret och en spolbrunn i gräsmattan. :)

• Gilla
EndZone
  • Laddar…
Man tackar! Då har jag koll på brunnarna! :)

Det lilla locket är säkert till avstängningskranen för inkommande vatten.
Själva kranen sitter ju en bit ner för att komma frostfritt.

Som andra skrivit är det stora locket troligen till avloppet.
Bra att ha när spolbilen kommer för att du har fått stopp.

Och du behöver inte vara rädd att titta när någon spolar.
Det går ju att spola rent vatten :)

För att öppna locket är en (eller två) sådan här bra att ha:

• P1010963 (Medium).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för utförligt svar KnockOnWood! Det där var intressant, lilla locket kanske döljer en kran ja. Måste ju nästan undersökas. :)

När man lyssnar vid det stora locket hör man hur det porlar vatten, så något säger mig att det är dit såväl dränering som dagvattenrör går. Kan avloppet också hamna i samma brunn...?

Tack även för bilden på "verktyget" för att få upp brunnen. Får se till att få sådana tillverkade åt mig.

Det hoppas inte jag att dagen och spillen går på samma brunn, då lär kommunen förelägga dig om att koppla bort dagen från spillen inom kort... Det pågår mycket arbete med detta i kommunerna runt om i landet... Lyft på locket och titta! Blir ju nyfiken ju! :)

Jo jag känner till det där med kommunernas jakt på syndare, det händer även häromkring :)
Jag är tämligen säker på att det bara är dagvatten i den här brunnen, men vad tusan - man måste ju undersöka! Får ta mig tid att göra det innan vintern så får vi se hur det ligger till med den här saken.

alex86 skrev:
Det hoppas inte jag att dagen och spillen går på samma brunn, då lär kommunen förelägga dig om att koppla bort dagen från spillen inom kort... Det pågår mycket arbete med detta i kommunerna runt om i landet... Lyft på locket och titta! Blir ju nyfiken ju! :)
Nu skrev ju EndZone dagvatten och dränering, och det tar man ju i samma ledning.
För det talar väl att det droppar och rinner mest hela tiden.

Men står det A på locket är det väl troligast spillvatten.

Som alex86 skriver, öppna och kolla, och be någon spola, eller öppna en kran bara.

Jajamen, här ska spolas. Återkommer! :)

KnockOnWood skrev:
Men står det A på locket är det väl troligast spillvatten.
Nej, eftersom A står för avlopp och avlopp är ett samlingsord för spillvatten och dagvatten (som inkluderar tak- och dränvatten).

Alltså, spänningen kvarstår... :)

Hemmakatten
Häll i lite röd karamellfärg i toan innan du spolar så har du lättare att se i brunnen om det är avloppsvatten. Att hälla i mjölk lär också gå bra har jag läst.

Hemmakatten skrev:
Häll i lite röd karamellfärg i toan innan du spolar så har du lättare att se i brunnen om det är avloppsvatten. Att hälla i mjölk lär också gå bra har jag läst.
Påminner om den gamla Blandaren-historien:

Skall du ha den här groggen, eller skall jag slå den direkt i pottan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.