Hej!

Jag ska göra en tillbyggnad, till helgen kommer en traktorgrävare för att starta upp arbetet med grunden.

Jag tycker att jag har det mesta klart för mig men en liten sak gnager..

När matjordslagret grävts bort (Jg vet inte hur tjockt det är) och jag har kommit ner till fasta massor och ska börja fylla upp igen, hur tjockt kan jag fylla med makadam (8-16) ? grundritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså det understa lagret i min underbara ritning, kan det vara hur tjockt som helst eller borde jag grunda med något annat, typ bärlager ? 0-32 ?

Otroligt tacksam om någon kan råda mig lite här!

Min gissning som amatör är att du inte skall ha 0-30 hela vägen upp eftersom, såvitt jag vet, 0-30 bärlager inte är dränerande. Så jag hade nog kört 50 cm packad 0-30 och sen 10 cm 8-16 som bryter kapillärsuget. Egentlgen skall det vara tvättad 8-16 har jag hört men en byggare sa att eftersom cellplasten ändå bryter kapillärsuget så går det lika bra med otvättad 8-16. Under sulan skall det också vara dränerande makadam (typ 8-16).

Köra 8-16 alla 60 cm kan kanske funka men 8-16 skall tydligen inte gå att packa särskilt mycket, så det borde vara stabilare med 0-30 första 50 cm.

Tack för svaret men jag göt sulan i söndagsmorse så nu får det bära eller brista bäst det vill..

Det visade vara jäkligt fina massor 10-15cm ned i marken, så jag gick ner till frostfritt, fyllde upp med 20cm makadam som kapilärbrytande sen vart det gjutning ovanpå det. Roat mig med lite rivning i andra änden av kåken idag, får bli så tills helgen, då får sulan ha bränt klart så jag kan mura upp grunden!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.