Jag tänker bygga ett litet hus till på tomten. Huset ska vara mellan 30 o 40 kvm och ca 4 m brett.
funktionen är lagrings samt projektdel samt en bio, övernattningsdel. Där jag tänkte mig placera detta är det en kraftig sluttning med berggrund synlig. På grund av sluttningen som jag inte vill fylla ut tänkte jag mig en lösning med pelare. De kommer variera i längd mellan 3-4m till kanske 0,5 m. Jag vore grymt tacksam för lite idéer om hur man kan bygga grunden, en ram som man sedan kan bygga i lösvirke på.

stålbalkar? Träpelare, stabilitet osv

Jag har själv funderat på samma saker som du. Beroende på vad det är för berg (stabilt eller inte) så skulle jag göra i ordning 6 stycken fästpunkter i berget (lösning beroende på berg) sedan så skulle jag ta en rotationslaser med en mottagare och mätt upp hur långa ben som behövs på dom olika fästpunkterna. Sedan så skulle jag beställt ben och snedsträvor och överliggare från någon smed.

Detta skulle man sedan skruva ihop på plats. En fördel vore om man kunde justera benens och strävornas längd.
Självklart så kommer detta väga en hel del och du behöver lyfthjälp kran eller liknande.

Någonting att fundera på är att ha en balkong runt om så man lättare kan bygga och underhålla huset.

Redigerat:
Intressanta tankar. Jag gillade idén med rotationslaser. Annars har jag tänkt mig träpelare, att slå ihop flera brädor till pelare. Ger möjlighet att enkel bygga något under huset och helt enkel enklare hantering. 6 pelare verkar lagom. Sen är frågan hur man fäster i berget så att det kan flera något och inte spricker.
balkong är jag också inne på för att sätta panelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.