1 117 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Dränerande brunn?
Hej,
Har en 400 mm brunn som samlar vatten från 3 st. 110 mm markrör som vart och ett
kommer från stuprör. Brunnen är ca 150 cm djup och leder från botten till kommunens
dagvatten.
Nu blir det en hel del vatten kring brunnen när det regnat och jag skulle då vilja att
översta ca 50 cm av brunnen kunde vara dränerande, alltså perforerat såsom t.ex.
dräneringsrör. Jag kan inte hitta sådana delar och undrar därför om det är en dålig idé?
/ Leif
Har en 400 mm brunn som samlar vatten från 3 st. 110 mm markrör som vart och ett
kommer från stuprör. Brunnen är ca 150 cm djup och leder från botten till kommunens
dagvatten.
Nu blir det en hel del vatten kring brunnen när det regnat och jag skulle då vilja att
översta ca 50 cm av brunnen kunde vara dränerande, alltså perforerat såsom t.ex.
dräneringsrör. Jag kan inte hitta sådana delar och undrar därför om det är en dålig idé?
/ Leif
Ser inga problem med det men du får kansek bättre effekt om du gräver ner en dränslang i detta område och sedan ansluter denna till brunnen.
Lite hål i brunnen kommer ge en ganska liten dränerande yta jämfört med ett per meter slang.
Lite hål i brunnen kommer ge en ganska liten dränerande yta jämfört med ett per meter slang.
Det är inga stora mängder vatten det handlar om utan mest för att bli av med vattenpölar som blir kring brunnen.
Området är en radie på c:a 2 meter kring brunnen.
Det är en plastbrunn.
Marken är väldigt hård därför tar det lång tid innan regnvattnet försvinner så min tanke var att
gräva ut som en tratt runt brunnen och sedan fylla med dränerande grus. Men som MathiasS
säger, det kanske blir för liten dränerande yta.
Alternativet är 3 st. 2meters dränslangar som ansluts till brunnen.
Området är en radie på c:a 2 meter kring brunnen.
Det är en plastbrunn.
Marken är väldigt hård därför tar det lång tid innan regnvattnet försvinner så min tanke var att
gräva ut som en tratt runt brunnen och sedan fylla med dränerande grus. Men som MathiasS
säger, det kanske blir för liten dränerande yta.
Alternativet är 3 st. 2meters dränslangar som ansluts till brunnen.
Klicka här för att svara