31 907 läst ·
11 svar
32k läst
11 svar
Isolering av golv - hur tjockt?
Vi skall göra om uterummet till ett vanligt rum.
Väggar och taket är redan tilläggsisolerade som resten av huset, det är bara golvet kvar.
Idag ligger det en vanlig board-skiva på bjälkar.
Låter ordningen (nerifrån) rätt?
1. reglar med isolering (paroc eller isover)
2. underlagsfoam
3. ångspärr (åldersbeståndig plast)
4. golvspånskiva
5. underlagsfoam
6. trägolv
Räcker det med 70mm isolering? Om inte - hur mycket skall vi ha? Under uterummet finns det mycket väl ventilerad krypgrund.
Tacksam för svar
Väggar och taket är redan tilläggsisolerade som resten av huset, det är bara golvet kvar.
Idag ligger det en vanlig board-skiva på bjälkar.
Låter ordningen (nerifrån) rätt?
1. reglar med isolering (paroc eller isover)
2. underlagsfoam
3. ångspärr (åldersbeståndig plast)
4. golvspånskiva
5. underlagsfoam
6. trägolv
Räcker det med 70mm isolering? Om inte - hur mycket skall vi ha? Under uterummet finns det mycket väl ventilerad krypgrund.
Tacksam för svar
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag tycker 70 mm isolering låter väldigt lite. I moderna byggen minst 200 gärna 300 mm skulle jag säga, framförallt om det ska läggas golvvärme.
Inte heller förstår jag vad en underlagsfoam ska göra liggandes på reglarna, eller varför du ska ha två lagar med foam. Det är ju en stegdämpare för själva golvet.
Det är inte heller någon självklarhet att ha ett plastskikt i bjälklaget. Fördelen kan vara att du inte får några luftrörelser den vägen, nackdelen är enkelsidig uttolkning om kortvarig fukt uppstår. Du har knappt något ångtryck ned mot grunden, så jag hade inte satt dit något plastskikt. Om ni har radonproblem kanske det är klokt att ha skyddet.
Värmeisolering och blindbotten
Inte heller förstår jag vad en underlagsfoam ska göra liggandes på reglarna, eller varför du ska ha två lagar med foam. Det är ju en stegdämpare för själva golvet.
Det är inte heller någon självklarhet att ha ett plastskikt i bjälklaget. Fördelen kan vara att du inte får några luftrörelser den vägen, nackdelen är enkelsidig uttolkning om kortvarig fukt uppstår. Du har knappt något ångtryck ned mot grunden, så jag hade inte satt dit något plastskikt. Om ni har radonproblem kanske det är klokt att ha skyddet.
Värmeisolering och blindbotten
När det gäller 70mm isolering - problemet är att dörren mellan huset och uterummet öppnas till uterummet. Dvs dörren måste kapas för att man skall kunna öppna den. Därför försöker vi lägga så lågt lager som möjligt på uterummets golv. I framtiden kan vi eventuellt tilläggsisolera underifrån. Tack för länken!
Det med foam förstod jag tydligen inte rikrigt - jag trodde man måste ha den mellan varje trä-lager. Då tar jag bort pkt 2, dvs foam blir bara mellan golvskivan och trägolvet.
Det med foam förstod jag tydligen inte rikrigt - jag trodde man måste ha den mellan varje trä-lager. Då tar jag bort pkt 2, dvs foam blir bara mellan golvskivan och trägolvet.
Nej, vi lägger nya relgar på det befintliga golvet, fyller mellanrum med isoleringskivor.
I framtiden kommer vi förmodligen att isolera underifrån (det är mycket arbete, vi tar nu den lättaste varianten) - då får det bli isolering i bjälklaget.
I framtiden kommer vi förmodligen att isolera underifrån (det är mycket arbete, vi tar nu den lättaste varianten) - då får det bli isolering i bjälklaget.
Ta bort bef golv och regla på till rätt höjd och isolera allt på en gång....
Ska ni ändå isolare i bjälklaget senare känns det vettigt att göra det nu direkt som "Enk Projektet" säger, tror det kommer spara mycket tid, jobb och svordomar. Annars måste ni ju krypa in under eller? ligga under isoleringsskivor och jobba i trånga utrymmen är inte jätteskoj, betydligt trevligare att lägga ner dem lugnt och städat uppifrån.
Tack för tipsen 
Just nu satsar vi på "latmaskvarianten" - annars blir det aldrig av.
Jag håller med att det är lagom roligt att sätta upp isolering i 1 meter höjd - men det problemet tar vi (kanske
) senare.
Just nu ligger valet mellan "inte göra alls" eller "göra med minsta möjliga ansträngning". Det blir ändå ett "bonus-rum", som kanske inte kommer att användas så mycket.
Just nu satsar vi på "latmaskvarianten" - annars blir det aldrig av.
Jag håller med att det är lagom roligt att sätta upp isolering i 1 meter höjd - men det problemet tar vi (kanske
Just nu ligger valet mellan "inte göra alls" eller "göra med minsta möjliga ansträngning". Det blir ändå ett "bonus-rum", som kanske inte kommer att användas så mycket.
Klicka här för att svara