Hej
Vi sitter nu och jämför en klassisk husleverantör mot en lokal firma som är duktiga på lösvirkeshus och de har lite olika sätt att se på markberedning. Husleverantören levererar exakt 80 kubikmeter fyllnadsmaterial och allt däröver debiteras extra, de säger själva att i de flesta fall behövs mer material om inte tomten är väldigt enkel.

Den lokala firman har mer "hakuna matata"-inställning till det hela. De har specat grunden och bärlagret men när jag undrar om fyllnadsmaterial så låter det lite som att "det där löser vi på plats". Dvs, om jag tolkar dom rätt så räknar dom med att kunna skyffla runt lite på tomten och dom har tydligen lite fyllnadsmaterial liggande i närheten. Funkar den inställningen eller behöver jag pressa dom mer på detaljer?

Området där huset ska ligga är platt, men tomten i sig är rätt kuperad så möjligheter finns att "skyffla runt lite".

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Ja ska ni ha platta på mark krävs ju lite fyllning under platsen i form av olika typer av grus.. Och i mina ögon är det bland det suraste att lägga pengar på men tyvärr nödvändigt.

Jag skulle be den lokala firman om en mer noggrann "offert" på grunden och om det inte är helt åt fanders komma överens för att senare bygga lösvirke.
Är tyvärr inte så positiv till monteringshus då jag har sett för många skräck exempel.
Oftast så snålar man in på saker och ting för att få ner priset . Det enda positiva är väll att det går "fort" att resa .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.