M
Vi håller på med renovering av ett äldre hus med torpargrund och har börjat fundera på marknivån runt huset.

På en del av huset ligger marken utvändigt i princip i samma höjd som grundmurens överkant. Det innebär att syllen hamnar väldigt nära marknivån, vilket vi gärna skulle förbättra när vi ändå har möjlighet.

På några sträckor ska syllen bytas och konstruktionen är därför redan öppnad. En tanke är att passa på att bygga upp grundmuren ett stycke just där och lägga den nya syllen högre. Grundmuren är lite blandad – natursten på vissa delar och gjuten på andra.

Alternativet är förstås att sänka marknivån utvändigt. Det är möjligt, men skulle innebära att en del redan utfört markarbete behöver göras om.

Någon som stött på samma situation i ett äldre hus?

Framför allt nyfiken på om ni har byggt på en befintlig grundmur i samband med syllbyte, och hur ni gjorde det rent praktiskt. Eller om det är bättre att låta mur/syll ligga kvar på befintlig höjd och istället lägga krutet på att få ner marknivån utvändigt.

Generellt vill man gärna ha en sluttning ifrån huset. Marken ska alltså luta bort från grunden, och att man inte vill sänka marknivån. Skulle iså fall vara en nedsänkt "vallgrav", omgärdad med kantsten. Ser man ofta i städer, särskilt i backar.

Att grunden varierar i utförande, som du nämner, då kan man fundera på att mura igen med en "kappa" I cement. Man murar upp "kappan" med en murslev jäms med syllens överkant. Så att grunden blir högre! Husets fasad bli motsvarande lägre. Alltså hamnar allt regn stänk på kappan.

Alternativt lyfta alltsammans med domkraft.

M
P PerOF skrev:
Generellt vill man gärna ha en sluttning ifrån huset. Marken ska alltså luta bort från grunden, och att man inte vill sänka marknivån. Skulle iså fall vara en nedsänkt "vallgrav", omgärdad med kantsten. Ser man ofta i städer, särskilt i backar.

Att grunden varierar i utförande, som du nämner, då kan man fundera på att mura igen med en "kappa" I cement. Man murar upp "kappan" med en murslev jäms med syllens överkant. Så att grunden blir högre! Husets fasad bli motsvarande lägre. Alltså hamnar allt regn stänk på kappan.

Alternativt lyfta alltsammans med domkraft.
Tack för svar. Det lutar bort från huset. Man ser inte det när man tittar på huset då det är grusade dräneringsschakt som går hela vägen till ytan som i sin tur är en del av en uteplats. Men under gruset är marken grävd från grundmuren ut till schakten med sluttning. Just för att vi inte vågade gräva ut närmast muren. Nu visade det sig att grunden innanför muren är lägre än marken utanför dessutom. Men man kunde inte se grundmuren när vi dränerade.

Nu står ju huset på stolpar eftersom syllen är bortplockad på de delar där jag övervägde bygga på muren. Men jag försökte Googla "kappa cement" men hittade inga exempel som visar hur det ser ut.

Lyfta alltsammans = hela huset? Det blir nog svårt med alla rör och el etc tänker jag. Och för kostsamt.

M Miscela skrev:
Tack för svar. Det lutar bort från huset. Man ser inte det när man tittar på huset då det är grusade dräneringsschakt som går hela vägen till ytan som i sin tur är en del av en uteplats. Men under gruset är marken grävd från grundmuren ut till schakten med sluttning. Just för att vi inte vågade gräva ut närmast muren. Nu visade det sig att grunden innanför muren är lägre än marken utanför dessutom. Men man kunde inte se grundmuren när vi dränerade.

Nu står ju huset på stolpar eftersom syllen är bortplockad på de delar där jag övervägde bygga på muren. Men jag försökte Googla "kappa cement" men hittade inga exempel som visar hur det ser ut.

Lyfta alltsammans = hela huset? Det blir nog svårt med alla rör och el etc tänker jag. Och för kostsamt.
Om du googlar på fattighuset på Stampens kyrkogård, Göteborg. Så ser du en röd byggnad från 1700-tal, med uppmurad kappa på husgrunden. ( ja inget att skämmas för, vi ska minsann ha lika fin fattigstuga som dom andra städerna o.s.v.) Kanske finns nån proffsigare benämning.

M
Mariagården vid Ullevi norra känner jag väl till. Har den en uppmurad "kappa"? Aldrig sett... försöker se vad du menar på bilderna jag hittar online men förstår nog ändå inte. Får kanske ta vägen förbi och kika

• Gilla
PerOF
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.