E Eld skrev:
Så är det säkert tänkt men man får inte upp ett sådant lock utan verktyg även om skruvarna saknas.
Jodå, det där en såkallad trädgårdsdexel som är gjord av ganska tunt gods. Sitter inte skruvarna där räcker det med något enstaka kilos tryck på ena sidan för att flytta locket.

• Gilla
Ciella och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du ingen granne som har en slagskruvmejsel? Jag är numera en sån granne. Den bara ligger där i lådan och väntar på att någon i grannskapet ska fråga efter den.
Ropa till om du flyttar till Örebro någon gång. Jag har också ett brunnslock som jag vill öppna och du låter precis som den typen av granne jag behöver.

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Ropa till om du flyttar till Örebro någon gång. Jag har också ett brunnslock som jag vill öppna och du låter precis som den typen av granne jag behöver.
Vill minnas att jag har en sådan slagskruvmejsel i garaget nånstans. Bor i Garphyttan. Bortrest för tillfället, dock. Hemma om några dagar.

Ta fram vattenslangen, lyft ur lövsilen på stupröret, kör ner slangen och öppna vattenkranen på full patte.

Lägg örat till brunnen och lyssna.

Porlar det så vet du att det är kopplat till stuprännan.

Klarinettfett Klarinettfett skrev:
Hej!

Vi har en sådan här brunn på tomten, och vet inte vad det är för något. 30 cm i diameter. Den är placerad ca 4 från huset inåt på tomten. Mao EFTER inkommande vatten, el och fiber etc..

Kommunen säger följande:
"Vår spilledning går i riktning mot den brunnen så kan vara en liten brunn till den, annars kan det vara dagvatten men han har ingen anslutning till dagvatten hos oss. "

Det är skruvar i sidorna som såklart absolut inte går att få upp, har sprayat rostlösning och 5-56 i flera dagar, satt i en skruvmejsel och knackat lite men de är orubbliga.

Huset är byggt 2013 så det är inte super gammalt.

Tips på vad det kan vara?
Och hur man kan lossa skruvar på en brunn som inte har öppnats på 13+ år? 😊
Gräv ner 15 centimeter runtom. Den ligger antagligen bara ovanpå ett plaströr.
Annars är järnet bultat på en plastflens och är teleskopisk och går att dra upp.

• Gilla
Klarinettfett
  • Laddar…
Klarinettfett
Karrock Karrock skrev:
Den här typen av skruvmejsel eller bara borra bort skruvskallarna.
[länk]
Den funkade direkt! Sjukt bra grej!

Update: det här hittade jag under locket. Är ca 1 meter djupt och luktar ingenting. Två rör som sticker ut ca 20-30 cm ovanför botten.

Är det dagvatten?

• Bild av en orange-brun brunnsöppning med stenar i botten och två rör som sticker ut ovanför stenarna. Gräs syns runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Eftersom båda rören kommer in på samma sida och inget ut på andra skulle jag gissa på hopsamling av dränering eller dagvatten och stenkista nedåt där vattnet ska försvinna.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klarinettfett
Karrock Karrock skrev:
Eftersom båda rören kommer in på samma sida och inget ut på andra skulle jag gissa på hopsamling av dränering eller dagvatten och stenkista nedåt där vattnet ska försvinna.
Ok, tack!

Och tack alla för hjälpen med detta!

Claes Sörmland
Visst är det inloppet till en stenkista.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.