Hej!
Jag forsöker lista ut vad ett perforerat rör längs husgrunden egentligen har för funktion och hoppas att någon här kanske har en idé. försöker förklara i bilderna.
Anledningen är att jag ska gjuta en platta som "gånggenomfart" och vill inte göra något utan bakgrund

• Illustration av husgrund med perforerat rör längs sidan. Röret visas 10 cm under betongplattan för gånggenomfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perforerat dräneringsrör vid husgrund, ej kopplat till tillsynsbrunn. Grus och jord omkring. Rött hus och vit stupränna syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Perforerat rör under mark vid husgrundens kant, inramat med text; del av byggnadsrenovering, synlig jord och makadam runt rör.
    Skapa konto
  • Grävt hål vid husgrund intill rödmålat staket och byggnad, perforerat rör i marken, spade och verktyg synliga, förbereder för betongplatta.
    Skapa konto
  • Perforerat rör vid husgrund, omgivande jord och grusstensbädd, bredvid röd trävägg; del av projekt för gjutning av genomfart.
    Skapa konto
K
Dräneringsrör. Grundvatten kommer in genom håligheterna och leds bort till dagvatten/stenkista

• Gilla
chali405 och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Dräneringsrör. Grundvatten kommer in genom håligheterna och leds bort till dagvatten/stenkista
Ok, tack! Men lägger man inte dessa rör under kantelementet?

K
Jo strax under ska dom ligga. Men säg den hantverkare som alltid följer alla instruktioner till punkt och pricka. Eller hemmafixare som inte har koll på exakt alla detaljer…

• Haha
chali405
  • Laddar…
K kniv skrev:
Jo strax under ska dom ligga. Men säg den hantverkare som alltid följer alla instruktioner till punkt och pricka. Eller hemmafixare som inte har koll på exakt alla detaljer…
tack för svar @kniv
då tänker vi lika kring placeringen. Det är just det som gör mig fundersam. Röret ligger ca 15 cm över undersidan av kantelementet, så vatten kan ju stå runt nederdelen av grunden innan det ens når nivån där dräneringsröret ligger.

Dessutom verkar röret inte vara anslutet till någon dagvattenbrunn eller stenkista, utan följer bara kantbalken. Därför började jag fundera på om det verkligen är tänkt som vanlig grunddränering eller om det kan ha någon annan funktion.

Är det bara gjuta över och se glad ut eller bör jag göra något åt detta först?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.