Hej!

Har basic kunskaper på att gjuta och armera saker, så lite betongarbeten kan man göra själv..

Någon som har en bra ide på hur man kan stötta upp / fixa denna grund till muren som nu hänger i luften?
Det räcker med en "hyffsad" fix, då jag inte vill dra tiotusentals kronor på entreprenörer, grävare och annat.

Hälsn
Andreas

• Betongmur vid ett hus med jord och buskar ovanpå, del av muren hänger fritt i luften, problem med grundstabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att den sjunkit på ytterdelen, ( kanske synvilla ) är platten sprucken på mitten.
Det är ingen lätt uppgift att få till som du vill. Många ton med betong som ev ska lyftas och stöttas.
Så bara där är det nog en omöjligt uppgift. För att stötta upp plattan, ( blir då ev lutning på den ) måste det grävas ur hål till fast underlag, gjutas grova plintar ( kanske med ca 0,75 meters mellanrum ) och fästas med grova armeringsjärn in i plattan.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Jag hade slagit i järnrör längs kanten så långt ner dom går, sedan knixat ihop dem med armeringsjärn och någon enkel form och gjutit i det nyskapade fågelboet. På denna hade jag gjutit upp till undersidan av det fria överhänget. Ingen 100årslösning men det är inte vad du efterfrågade😉

Gamla galvade rör går att hitta lite varsomhelst, en returgård, ett lantbruk som river ut grisboxar etc etc.

Järnrör och armeringsjärn installeras för att stötta en sluttning vid ett hus, markerade med färgglada linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
EiricT och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser ut som att den sjunkit på ytterdelen, ( kanske synvilla ) är platten sprucken på mitten.
Det är ingen lätt uppgift att få till som du vill. Många ton med betong som ev ska lyftas och stöttas.
Så bara där är det nog en omöjligt uppgift. För att stötta upp plattan, ( blir då ev lutning på den ) måste det grävas ur hål till fast underlag, gjutas grova plintar ( kanske med ca 0,75 meters mellanrum ) och fästas med grova armeringsjärn in i plattan.
Stämmer... Den har sjunkit ner rejält på ytterdelen, och lär väl sjunka en bit till, så inte lönt att bara trycka in betong och armering.

Tänkte mig också en kombo med din ide och InsiderUnited's ide, om att gräva upp och gjuta ordentligt på yttersidan, för att sen med armering och jäkla massa betong gjuta ihop det med den faljerande muren...

Tack!

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Att gräva upp på utsidan är nog inget att tänka på. Blir att försöka få hål ner till fast botten. Kanske lite klurigt med fast botten där, ser ut som en uppfyllning har gjorts. Men att gjuta stolp ( 300 mm ) är nog det ända som kan hålla plattan. I plattan borras det in hål, minst 30 cm och 2 st 16 mm armeringsjärn träs in och är vikta ner i stolpen ( ca 40 cm ner ) .
Det ser även ut som att det sticker upp lite i vecket. Brukar bli så när något knäcks.
Så¨att försöka lyfta plattan går inte, utan det kan bli att gjuta en ny yta på plattan.

Grundproblemet är ju att jorden rasar undan, så det måste åtgärdas först.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hoppas att plattan är helt fristående från huset, annars får du snart fler problem.

Edit: Jag tolkade bilden som att det är en gjuten platta med en mur på, men det kanske bara är en grundmur med mur på och ingen platta finns?

• Gilla
Kustrosen
  • Laddar…
Har inte pysslat med att gjuta grund, platta e t c.

Men visst måste det väl upprättats nån slags handlingsplan, markundersökning e t c innan huset /bodelen ursprungligen byggdes?

Mardrömmen är väl om hela huset är på glid inklusive marken under gjutna
plattan", som mer eller mindre nu hänger i uften.

Alltså hur är husgrunden gjord? Och på vad? Är väl prio ett att ta reda på, skulle jag som novis tycka.

Kan det vara dom så att själva huset ligger på berg? Pålade plintar mot berg o s v.

Att plattan inte alls är förankrad i huset och ligger löst ovanpå nån typ av uppfyllnadsmassor.

Då blir det nog enklast att bila och dela plattan och frakta bort. För som hel lär vara rätt tung att lyfta i våg. Gjuta plintar o s v.

Ta in någon som kan bedöma hur allt detta tveksamma bygget är gjort.
Om det är s a s fastkopplat till huset eller om det är helt fristående.

Oavsett inget Quick Fix.

Kan t o m på sikt skada huset och husets grund. Då blir det stora bekymmer.

Hej.

Tack för alla tankar och ideer.

Det är en mur som är gjuten ovanpå en gjuten platta (som svar till @D_Anders ).
Som tur är så är den inte kopplad till själva huset, så problemet lär röra bara muren och inte hela husets platta. - Känner mig rätt trygg i det.

Det ska finnas fyllnadsmassor under, så det lär väl bli till att gräva ner till dessa för att sen fylla på med cement och armering från det djupet (Så nära/under plattan det går).

För att vara extra safe blir det nog till att gjuta upp en del i taget för jag vågar nog inte gräva ut hela längden platta samtidigt.

Skickar fram tanten i vår för att täcka härket med buskar och annat.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det var inte så farligt ner till fyllnadsmassorna.
Utgrävt rejält under muren nu, och armeringen preppad.

En teknisk fråga:
Har nu armering som är uppjackade i murens undersida. 16mm enligt rekommendation.
När jag nu fyller på med betongen - Är det då superviktigt att betongen också fäster på murens undersida? - Någon bra teknik för det isåfall då det är svårt att "gjuta uppåt" ?

Hälsn
Andreas

A Andreas75 skrev:
Det var inte så farligt ner till fyllnadsmassorna.
Utgrävt rejält under muren nu, och armeringen preppad.

En teknisk fråga:
Har nu armering som är uppjackade i murens undersida. 16mm enligt rekommendation.
När jag nu fyller på med betongen - Är det då superviktigt att betongen också fäster på murens undersida? - Någon bra teknik för det isåfall då det är svårt att "gjuta uppåt" ?

Hälsn
Andreas
Om du kan få till en sula ca 50 cm bred min 10 cm tjock ( för min del skulle det vara det ) Då i samband med gjutningen av sulan, så slås ( om möjligt ) det ned armeringsjärn ( räcker med 12 mm ca 0,5 meter mellan) som står upp ca 30 - 40 cm, sen om det behövs eller inte beror på vilken sten muren ska ha. Då utan hål i stenen så borras det ett 25 mm hål i stenen och den träs över och betong mellan sten och sula, samt att hålen fylls med sluring ( väldigt blaskig betong ) Muren kommer då att få ett bra fäste i botten och kan inte åka ur sin plats. Gärna då att fylla upp ( terassa ) mellan murarna.
Se bara till att järnen står i rad och inte lite hur som helst.
Samt att inte glömma att ankra i plattan som jag skrev tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.