Jag är klar med min nu och upplevde inte att paddningen lämnade ut ojämnheter supermycket. Dvs. de ställen som var lite högre eller lägre, var det även efter paddningen. Även om helheten blev mer jämn såklart.
För att jämna ut brukar krävas padda med fram o back, de brukar väga runt 150kg och uppåt och är alltid dieseldrivna. Större ytor på firmajobb så kör man vanligen den stora paddan, 4-500kg väger de, det är den som gör halva stensättningsjobbet, dvs jämnheten. En asfaltpadda eller mindre dvs bensindrivna kan man inte göra så mycket med mer än slå det så det sätter sig kanske en cm så man kan använda och köra på stenytan. Jag brukar köra över bulorna först och svackorna sist. Halva hantverket med stensättningen är paddningen då det kräver känsla och blick för att få det jämnt.C carrocarri skrev:
Tack alla som svarat. Jag tolkar summan av era svar som att om jag har en lätt padda (100-150kg) så bör jag anstränga mig lite mer att få nivån hyggligt rätt, men om jag har en tyngre, typ 500kg, så kan det nog kompensera för sämre nivåer vid sättning.
Jag har kört tung padda i ett tidigare liv, men då hade vi grävmaskin till att flytta runt den. För ett relativt litet projekt i en villaträdgård ser jag inte riktigt hur jag rent praktiskt ska kunna hantera en så stor padda, så det lutar åt att jag sätter lite noggrannare.
Om inte någon har några smarta ideér om hur man hanterar 500kg padda utan ytterligare maskiner.
Jag har kört tung padda i ett tidigare liv, men då hade vi grävmaskin till att flytta runt den. För ett relativt litet projekt i en villaträdgård ser jag inte riktigt hur jag rent praktiskt ska kunna hantera en så stor padda, så det lutar åt att jag sätter lite noggrannare.
Om inte någon har några smarta ideér om hur man hanterar 500kg padda utan ytterligare maskiner.
Om man inte vill köra 450 kg padda så går det alldeles utmärkt att använda tre rör och dra fram den.B bakterie skrev:Tack alla som svarat. Jag tolkar summan av era svar som att om jag har en lätt padda (100-150kg) så bör jag anstränga mig lite mer att få nivån hyggligt rätt, men om jag har en tyngre, typ 500kg, så kan det nog kompensera för sämre nivåer vid sättning.
På skåpbilen har jag en bra bräda och kör upp den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden