Håller på renoverar min gäststuga och förråd. De sitter i samma byggnad med torpargrund. Golvbjälkarna var ruttna så har rivit bort allt och bytt dem. Alla säger att jag borde lägga markplast på marken men är lite kluven. När jag läser på uppfattar jag det som att man kan göra fuktproblemen ännu värre om fukten kommer med luften och inte bara från marken, eller att det kan bli lokalt mycket fukt som kommer upp t.ex. i hålen jag isåfall behöver göra i plasten runt stöden mitt under golvbjälkarna. Detta hus kommer bara vara uppvärmt med el någon vecka varje sommar. Den har ingen murstock.
Vet inte hur jag ska tänka. Marken är bara jord och ganska fuktig men jag tänkte jag kanske kan förbättra fukten genom att ändra marklutningen, (då det lutar mot huset på ena sidan) och stoppa in mer ventilationsluckor i grundmuren. Dessutom har jag tagit bort plastmattan som kanske gjorde det för tätt och ska ersätta med något golv som andas bättre och sätta träfiberisolering istället för mineralull.
Den mesta fukten tror jag kommer på våren när snön smälter. Då kan det vara nästan små pölar under huset, men har nu jämnat till marken. Under sommaren när det regnar mycket blir det inga pölar.
Huset byggdes 1970 utan nån renovering sen dess och varit kallställd. Så den har ju ändå stått "ett tag". Kanske räcker mina åtgärder till att det ska klara sig mycket längre än 55 år nu?