508 läst ·
3 svar
508 läst
3 svar
Grusgång - underarbete
Hejsan,
Jag planerar att göra en liten grusgång 10x0,9m (ej för fordon) framför huset.
Tänkte rama in gången med markstenar som ett kantstöd. Jag bor i Västernorrland längst med kusten.
Min tanke är att utföra arbete så här:
1. Gräva bort gräset och jämna av ytan,ungefär 20 cm utgrävning.
2. Lägg markduk.
3. Fyll med singel som agerar kapilärbrytande/bärlager - har blandat singel hemma i kornstorlek 4/16 mm. Tjockleken tänkte jag cirka 7 cm.
4. Packa singlet.
5. Längst med kanterna lägg stenmjöl på singlet.
6. Lägg marksten på mjölet.
7. Lås stenen med lite stenmjöl på sidorna också.
8. Fyll med gårdsingel i tjocklek 4-6 cm mellan kantstenarna.
Totalt blir det ungefär 20 m kantsten.
Låter detta rimligt för en grusgång med ”kantsten” som ej belastas av fordon? Tacksam för feedback. Efter att ha läst lite verkar det skilja sig mycket på en yta som belastas av fordon och inte. Så vill göra en bra lösning men ändå inte ”överjobba” som man lätt gör när man inte vet vad som krävs.
Jag planerar att göra en liten grusgång 10x0,9m (ej för fordon) framför huset.
Tänkte rama in gången med markstenar som ett kantstöd. Jag bor i Västernorrland längst med kusten.
Min tanke är att utföra arbete så här:
1. Gräva bort gräset och jämna av ytan,ungefär 20 cm utgrävning.
2. Lägg markduk.
3. Fyll med singel som agerar kapilärbrytande/bärlager - har blandat singel hemma i kornstorlek 4/16 mm. Tjockleken tänkte jag cirka 7 cm.
4. Packa singlet.
5. Längst med kanterna lägg stenmjöl på singlet.
6. Lägg marksten på mjölet.
7. Lås stenen med lite stenmjöl på sidorna också.
8. Fyll med gårdsingel i tjocklek 4-6 cm mellan kantstenarna.
Totalt blir det ungefär 20 m kantsten.
Låter detta rimligt för en grusgång med ”kantsten” som ej belastas av fordon? Tacksam för feedback. Efter att ha läst lite verkar det skilja sig mycket på en yta som belastas av fordon och inte. Så vill göra en bra lösning men ändå inte ”överjobba” som man lätt gör när man inte vet vad som krävs.
tack för tips, men jag förstår nog inte . Du skulle alltså fyllt med 0/16 och sedan padda. Sen stenmjöl. Hur ser man till att stenmjölet inte blandas över tid då? ☺️
Stenmjölet skulle jag alltså endast använda som fyllning vid ojämnheter.eller i ditt fall blanda ihop med din 4-16 fraktion (4mm packas inte till hårdjord yta)
Sedan knacka ned Kantstenen så den blir stadig i den packade Krossblandningen.
Om jag använt markduk mellan packade ytan och gårdssinglet, så skulle det bara vara för att singlet ”biter fast” bättre och inte trycks ned över tid.
Edit: 0-16 kross behöver inte alltid Paddas räcker oftast att packa till det samt vattna.
Jag har ett 250mm plaströr på 50 cm som jag betongfyllt och rullat över ytor som ej krävt Paddning.
Sedan knacka ned Kantstenen så den blir stadig i den packade Krossblandningen.
Om jag använt markduk mellan packade ytan och gårdssinglet, så skulle det bara vara för att singlet ”biter fast” bättre och inte trycks ned över tid.
Edit: 0-16 kross behöver inte alltid Paddas räcker oftast att packa till det samt vattna.
Jag har ett 250mm plaströr på 50 cm som jag betongfyllt och rullat över ytor som ej krävt Paddning.
Redigerat:
Klicka här för att svara