Hej alla,
Jag har en fråga som rör eventuella sättningar i ett hus byggt 1907.
Enligt den tidigare ägaren är huset delvis pålat på vissa sidor och inte rört sig sen dess (1999). Jag har dock inte lyckats hitta någon ritning eller annan dokumentation som beskriver hur eller var pålningen är utförd. Däremot har jag hittat bilder som verkar visa att någon form av pålning har gjorts.
Vi har nu upptäckt sättningar på ena sidan av huset där en balkongdörr inte kan öppnad på övervåningen. De märks tydligt i ett av källarens hörn, både i väggen och i golvet, där det även finns sprickor. Det som känns märkligt är att vi inte har gjort några markarbeten eller andra förändringar runt huset som borde kunna påverka marken eller grunden.
Det enda större arbete vi har gjort är att installera radonsug. Den är installerad både genom källargolvet 3 sugpunkter och via dräneringen (dräneringen gjordes någon gång 1987). Enligt företaget som utförde installationen består marken under huset av lera. Vi har ingen blåbetong eller annan känd radonkälla i huset, utan installationen gjordes för att minska markradon.
Min fråga är därför om radonsuget på något sätt kan ha påverkat husets grund eller markförhållanden och därigenom bidragit till de sättningar som vi nu ser? Kan exempelvis undertrycket från radonsuget påverka leran eller grundläggningen på ett sätt som kan orsaka eller förvärra sättningar?
Jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet av grundläggning, sättningar och radonsug kan hjälpa mig att bedöma om det finns ett möjligt samband.
Jag har en fråga som rör eventuella sättningar i ett hus byggt 1907.
Enligt den tidigare ägaren är huset delvis pålat på vissa sidor och inte rört sig sen dess (1999). Jag har dock inte lyckats hitta någon ritning eller annan dokumentation som beskriver hur eller var pålningen är utförd. Däremot har jag hittat bilder som verkar visa att någon form av pålning har gjorts.
Vi har nu upptäckt sättningar på ena sidan av huset där en balkongdörr inte kan öppnad på övervåningen. De märks tydligt i ett av källarens hörn, både i väggen och i golvet, där det även finns sprickor. Det som känns märkligt är att vi inte har gjort några markarbeten eller andra förändringar runt huset som borde kunna påverka marken eller grunden.
Det enda större arbete vi har gjort är att installera radonsug. Den är installerad både genom källargolvet 3 sugpunkter och via dräneringen (dräneringen gjordes någon gång 1987). Enligt företaget som utförde installationen består marken under huset av lera. Vi har ingen blåbetong eller annan känd radonkälla i huset, utan installationen gjordes för att minska markradon.
Min fråga är därför om radonsuget på något sätt kan ha påverkat husets grund eller markförhållanden och därigenom bidragit till de sättningar som vi nu ser? Kan exempelvis undertrycket från radonsuget påverka leran eller grundläggningen på ett sätt som kan orsaka eller förvärra sättningar?
Jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet av grundläggning, sättningar och radonsug kan hjälpa mig att bedöma om det finns ett möjligt samband.
Huset enligt gamla arkiv är byggt 1907.P PerOF skrev:
Försöker verkligen förstå sambandet radonsug och sättningar eftersom i en del fall om man läser online med hjälp av chatgbt, att suga ut luft från dräneringen kan orsaka torka under huset speciellt om det är lera och kan leda till sättningar. Pratade med en bekant som hade samma problem för några år sen när de installerade radonsug.
I år var det extrem torka också men det var det år 2022 också. Radonsugen installerade vi i år.
Kanske källaren är utgrävd i efterhand? Och att det spruckit i skarven. Ser ut som horisontellt, därav min fundering. Och det det bara är själva golvet som säckat ihop.
SItter radonpumparna i golvet? så fall kan det var det.
I vilket fall behöver sprickan observeras höst och vår, sen tätas, eller muras om beroende på.
I vilket fall behöver sprickan observeras höst och vår, sen tätas, eller muras om beroende på.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 661 inlägg
Vilken personlighetstyp hade säljaren ? Var det Hederlige Harry så kan en begynnande sättning vara anledningen till att de nu sålde "pärlan".JasonOrfan skrev:
Är ni säkra på att de är nya ? Sätt ett streck med märkpenna rakt över några av sprickorna, då ser ni om det är något pågående.JasonOrfan skrev:
Ja det finns tre punkter i källaren som suger från golvet och en radonsug som sitter utanför huset som suger från dräneringen. Ja golvet verkar ha lagt sig lite.P PerOF skrev:Kanske källaren är utgrävd i efterhand? Och att det spruckit i skarven. Ser ut som horisontellt, därav min fundering. Och det det bara är själva golvet som säckat ihop.
streck med tejpen är mina för att se om det fortsätter röra sig. Vissa sprickor kan du ha rätt i, att det har funnits tidigare men att den tidigare ägaren ha lappat till dem. Men jag ser tydligt att det har rört sig nu under juli månad. En balkongdörr på samma sida ovanför går ju inte öppna och ytterligare en balkongdörr på andra våningen skarvar.I InsidersUnited skrev:
Lera krymper när dess vattenhalt minskar. Det ytliga grundvattnet fungerar så att det fylls på under vintern och vårvintern då tar leran upp maximalt med vatten och sedan torkar den genom kapillärsugning och avdunstning under sommaren. I slutet av sommaren (nu!) är leran som torrast och har krympt som mest. Den kan också ha fått flera meter djupa sprickor p g a sin torkning. D v s den rör på sig.
Man kan nog tänka sig att en radonsug kan bidra till torkningen över tid. Varför ens radonsug på lera, normalt så tätar leran till så att radongas inte kryper uppåt? Kan en del av huset stå på berg och andra delar på lera. Det skapar s a s situationen att huset kan röra på sig över årstiderna.
Man kan nog tänka sig att en radonsug kan bidra till torkningen över tid. Varför ens radonsug på lera, normalt så tätar leran till så att radongas inte kryper uppåt? Kan en del av huset stå på berg och andra delar på lera. Det skapar s a s situationen att huset kan röra på sig över årstiderna.
Gamla hus brukar få byggåret 1907 om de så byggdes 1907 eller 1807. Det var därför frågan kom upp. Ibland gäller samma år 1909.JasonOrfan skrev:
Huset enligt gamla arkiv är byggt 1907.
Försöker verkligen förstå sambandet radonsug och sättningar eftersom i en del fall om man läser online med hjälp av chatgbt, att suga ut luft från dräneringen kan orsaka torka under huset speciellt om det är lera och kan leda till sättningar. Pratade med en bekant som hade samma problem för några år sen när de installerade radonsug.
I år var det extrem torka också men det var det år 2022 också. Radonsugen installerade vi i år.
Jag tror också att sugen kan ha bidragit till att torkkrympa leran.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 854 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 854 inlägg
1927*D datja skrev:
De flesta äldre hus är daterade 1927. Det är tidigaste värdeåret som går att registrera i taxeringen. Många hus har därför felaktigt fått byggnadsår 1927.
Nja... SeU Utsliten och utdömd skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gard-utan-jordbruk.353677/page-2#post-3419052
Samt
https://kuragehistoria.com/2013/10/05/det-imaginara-byggrekordaret-1909/
Klicka här för att svara