Jag funderar på vad jag ska göra med uppfarten och ett alternativ vore smågatsten. Eller?
Uppfarten lutar ca 1m/10m, är det ett problem? Yta: ca 60m2
Hur bör förarbetet /arbetet ske? Min "tolkning" hittills:

1. Gräv bort ca 20 cm
2. Lägg bärlager, 8-16 kross. Hur tjockt? 15cm?
3. Vibba?
4. lägg sand? Eller Flis? Tjocklek?
5. Vibba?
6. Lägg ut stenen i lämpligt mönster.
7. Stenmjöl i fogarna.
8. Vibba?

Har jag missat något väsentligt? Tacksam för en mer fackmannamässig beskrivning och andra tips.

Förarbetet = minst 30 års erfarenhet av stensättning
Jag gör det mesta själv, men de 130m2 smågatsten vi har hemma är lagd av en gammal farbror som har lagt halva Haga i Göteborg. Jag skulle inte gett mig på att lägga det själv även om jag är rejält händig. Mest för att jag skulle förstöra kroppen.

Så har gjorde 70-årige Bengt hos oss:
1. Marknivån minus 20cm från färdig höjd (detta gjorde jag)
2. Padda 8 gånger korsvis med 150kg-maskin (detta gjorde jag)
3. Om det garanterat håller plusgrader: sand! Annars flis. Det fick jag reda på är enda anledningen varför sten sätts i flis. Stensättarna vill helst ha sand.
4. Sanden skyfflas ut till minus 5cm. Flisen till minus 3cm
5. Inte vibba. Det gäller att knacka ner stenen till rätt nivå. Rätt nivå verkar vara + 1-2cm
6. Försök inte lägga i bågar om du inte har tränat i tio år. Kör diagonalt som på det gamla riksvägarna. Eller byt sanden till flis, lägg bågar och ta tio år på dig. ;)
7. Nu är det dags att STAMPA stenen lätt, inte vibba. Det innebär att du måste låna en bred padda som kan hoppa upp och ner. Inte oscillerande. Detta gör att stenarna rättar till sig i överkant och bilder en helt jämn yta. Vattna ner all lös sand och sedan kan man komplettera med stenmjöl som borstas ner + försiktig vattning.

Som sagt; erfarenheter från ett ärrat proffs som jag naturligtvis förhörde medan han arbetade hemma hos oss.

Dessutom kan det vara läge att låta en yrkesman göra det eftersom du får en rabatt på stenen som motsvarar arbetet. Samma pris i slutändan alltså.
Vi fick svensk sliten smågasten för 1000:-/m2 inkl. allt och moms.

Redigerat:
  • Gilla
slugger och 1 till
  • Laddar…
Tack för riktigt bra tips. Även det där med vad som är värt att göra själv resp. leja ut är alltid bra att fundera extra på...

Om jag tolkar rätt: Om flis: 17 cm tjockt.
Och inget annat under flisen?

svantea skrev:
Tack för riktigt bra tips. Även det där med vad som är värt att göra själv resp. leja ut är alltid bra att fundera extra på...

Om jag tolkar rätt: Om flis: 17 cm tjockt.
Och inget annat under flisen?
Lägg ut 20 cm, använd rätsnöre och skrapa med dig lite allt eftersom du sätter stenen. Stenen är mellan 8-12 cm som det går inte att lägga ut flisen exakt ändå. Ögonmått regerar. :D

Inget annat än packat hyfsat tätt material under flisen.

Redigerat:
Angående det där med en padda som stampar; det är alltså frågan en normal padda som vibrerar, men den bara gör det med vertikala rörelser. Upp och ner. Inte åt alla håll som när man packar grus.

• Gilla
Bander
  • Laddar…
Mycket bra råd av Gunverth. Jag vill bara tillfoga några egna erfarenheter från när jag lade c:a 22 kvm smågatsten.

* Jag lade i bågar och tyckte faktiskt inte alls att det var så svårt. Jag tittade på lite kommunala läggningar hur det var gjort och sen "torrlade" jag ett par kvadrat som träning. Rätt snart var jag uppe på i snitt 96 stenar/kvm, vilket är vad jag har hört att proffsen hamnar på ungefär, och blev väldigt nöjd med hur det såg ut (kan tyvärr inte visa bilder, då vi inte bor kvar där längre).
* Jag satte i stenmjöl 0-8 med bärlager av 0-32
* På Gunverths punkt 4 - 5 hade jag fått i stort sett identiska råd där jag köpte gatstenen. När man sätter stenen på plats ska man ju då knacka lite grann på den så pass att den ligger någorlunda stadigt (inte flyttar på sig) under följande moment, men inte för mycket, för det är meningen att paddningen ska kunna ta ner den ett par cm till.
* Mycket riktigt märkte jag vid paddningen att jag hade knackat lite för mycket i en del partier, så att stenen inte sjönk så mycket som jag hade räknat med. Men mycket jämnt blev det överallt.
* Det gäller att man har bra stöd vid kanterna - rejäl och rejält satt kansten alltså - för annars kan kanterna "flyta ut" lite av paddningen, särskilt om stenläggningen är lite högre än omgivande mark...
*...och det gäller att ha ytterst rejäla hörselskydd också, för att padda på gatsten blir ett fruktansvärt avgrundslarm!
* Jag gjorde allt själv utan att förstöra kroppen. Hade inte gjort nånting likande innan och kunde väl i bästa fall beskrivas som "knappt normalhändig".

Kostnadsaspekterna som Gunverth tar upp apropå leja ut/göra själv är intressanta. Jag betalade 768:-/kvm för enbart stenen (begagnad smågat) för åtta år sen, så jag verkar inte ha vunnit mycket på att göra själv. Men stolt blev jag.

• Gilla
Blueprint
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Angående det där med en padda som stampar; det är alltså frågan en normal padda som vibrerar, men den bara gör det med vertikala rörelser. Upp och ner. Inte åt alla håll som när man packar grus.
Vilken vikt på paddan använde du? Räcker det med en liten 50 kilos?

Mvh
Patrik

Tabors39 skrev:
Vilken vikt på paddan använde du? Räcker det med en liten 50 kilos?

Mvh
Patrik
Det såg ut att vara en 120-150kg maskin

Jag vet att förr så var gatstenar ofta kilformade och man gick efter utläggning runt med en stor tung trästock och gav varje enskild sten en ordentlig kyss ner i underlaget. Det blev nära på en valvkonstruktion eftersom gatorna ofta var kraftigt bomberade dessutom.

Äldre tiders gatubyggnad är verkligen ett intressant ämne att studera! :)

Finns en intressant bok i ämnet - "Tillbaka till stenåldern: handbok i stensättning" av Clas Ottne som Svenska Kommunförbundet gav ut för 15 år sen. Bör finnas på ett bibliotek nära dig.

/Kalle

Gatsten var inte kilformade förr i tiden.

var dom det så var dom formade på plats.

Ny gatsten är lättare att lägga idag eftersom den är klippt och inte är lika fyrkantig som handhuggen, vilket underlättar när man ska lägga bågar.

blackadder skrev:
Gatsten var inte kilformade förr i tiden.

var dom det så var dom formade på plats.
Jag har aldrig sagt att de skulle ha formats kilformade av stenhuggaren även om det verkar vara det mest logiska. Min poäng var att de ofta var kilformade när de sattes ner i sanden. Jag har belägg i litteraturen för detta och man kan även se det på riktigt gamla gatstenar, framförallt storgatsten.

Stensättning av gator med bearbetad sten började man med i Sverige på mitten av 1800-talet med hjälp av tyska stensättare. Förr i tiden är ett vitt begrepp. Förr i tiden för dig är kanske inte vad det är för mig.

/Kalle

Gunverth, finns Bengt fortfarande aktiv? Jag har klåpare som lagt min uppfart, just nu kan jag inte ens öppna garagedörren... Söker efter en "go gubbe" som verkligen kan detta på riktigt!

Har du foto på arbetet så kan vi ge dig ett utlåtande

Här syns hur bågarna (inte) möts, hur de har anslutit till kanten av sten som de inte bröt upp (företaget fick lägga om uppfarten eftersom den var alldeles full av gropar efter vintern. Lägg också märke till fogarnas bredd vilket gör att det ligger 75-80 stenar/kvm. IMG_1851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1854.jpg
Skapa konto
IMG_1878.jpg
Skapa konto

• IMG_1848.jpg
    Skapa konto
Det där var inte vackert! Hade man garanterat gjort bättre själv!

• Gilla
Peter Lindqvist1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.