I vår källarvåning finns ett litet rum som tidigare använts som klädgarderob. När jag röjt ur denna såg jag på insidan av källarytterväggen att det på sina ställen rasat en del färg och puts. Givetvis beror detta på fukt och kanske t om p.g.a att väggen varit belamrad med kläder och kartonger som minskat ventilationen.
Utanför huset finns en rabatt på 1,5 meters längd utefter exakt den vägg som utgör klädgarderoben. En kvalificerad gissning är förstås att rabatten är en del av boven i dramat. Övriga väggar i källaren förefaller nämligen torra och utan puts- eller färgsläpp.
I rabatten finns en stor rosbuske. Kan det vara så att det är just rosbusken som är boven, att dess rötter samlar vatten och att hela rotstystemet blivit ganska stort genom åren? Jag har bara bott i huset ett år, men har själv inte vattnat rabatten då jag är väl medveten om vad sådant kan ställa till med mot en källarvägg. Det jag funderar på är att ta bort rosbusken men då jag inte vill gräva upp och dränera, funderar jag på hur jag bäst löser problemet med en rabatt mot husväggen. Tror ni att det räcker med att bara ta bort rosbusken och behålla en tom rabatt utanför? Eller kommer regnvattnet som hamnar i rabatten att fortsätta ställa till det i klädgarderoben (som ska byggas om till ett litet kontorsrum)?
Utefter resten av utsidan mot samma vägg som rabatten, ligger klassiska 30x30 betongplattor. Det är bara vid rabatten problemet finns. Så - rosbuske bort = problemet borta, eller hela rabatten bort och ersättas av annat?