Jag flyttade i somras in i mitt första hus - en om- och tillbyggd stuga från 40-talet ombyggd för ca 15 år sedan. Allt är mycket välgjort och välskött och jag skulle snarare kalla det en liten villa på närmare 100 kvm.
Krypgrunden har berg i dagen och det är delvis täckt med byggplast. Min plan var att täcka resten nu till våren.
Det finns en avfuktare som hela sommaren och hösten hållit fukten på en rimlig nivå - dvs 70-75%
Nu har det dock regnat oerhört mycket och hygrometern visar 80% vid ca 11 grader.
Idag kikade jag in och såg då att det faktiskt såg fuktigt ut på den mark som går att se samt att det på ett ställe stod lite vatten. Detta har väl troligen runnit utefter berget in nu när det regnat så mycket.
Min fråga: skall jag köpa ytterligare en avfuktare och ställa in som tillfällig hjälp?
Jag får ju kolla grunden framöver och se om det kanske är dålig dränering men allra troligast är att det är mycket hög grundvattennivå och att det rinner utefter berget. Detta vet jag inte hur man skall förhindra egentligen.
Å andra sidan är det inte ofta det är såna här vattenflöden så en tillfällig lösning kanske är fullgott?
Jag är inte kunnig och heller inte jättehändig så alla råd och tips är välkomna!