Hej,

Undrar om någon kan tipsa om någon bra konsult för att ta fram en pålningsplan samt konstruera/rita upp en pålad platta på mark för ett garagebygge?

Vart i landet håller du hus?

Jag bor i Haninge söder om Stockholm.

Känner tyvärr inte till någon i den delen av landet :-(

Är inte detta något man gör helt på distans?
Det handlar väl om att rita upp konstruktionen på plattan utifrån sånt som information om byggnaden?

Har du gjort en geoteknisk undersökning eller varför är du inne på pålad platta?
Inget alt med platta på mark eller kanske förstyvad platta?
Visst kan vilken konstruktör som helst räkna ner lasterna och dim din platta, frågan är mest om det är rätt lösning?!

Vi har inte gjort någon geoteknisk undersökning, men marken i området där vi bygger är konstaterat dålig. Vårt hus, och även samtliga grannars hus och garage är pålade, så min tanke var helt enkelt att spara in pengarna på en undersökning för att köpa något roligt att ställa i garaget i stället :-)

Jag hade tänkt göra det mesta i bygget själv, men det jag gärna lämnar över till proffs är att designa takstolar samt utforma en pålningsplan och konstruera plattan.

En enkel platta på mark hade man ju lätt kunnat designa själv, men jag tror som sagt att en undersökning skulle resultera i att jag blir tvungen att påla, alternativt gräva ut för kompensationsgrund.

Hur stort är garaget? Var länge sen jag räknade på skillnaden i komp.grundläggning och pålning... Men för att det ska vara värt att påla får det inte vara för djupt... Antar att du har koll på pålstopp från husbygget?

Har du ritning/måtten på garaget? Skulle tippa på att du åker på 2-3 linor med mellan 2-4 pålar beroende på storlek...

Som sagt kolla av pålstopp och med en uppfattning om det och en vettig ritning så kan du få hjälp av vilken konstruktör/byggingenjör som helst snudd på... Men ja skulle råda dig att jämföra kostnaden med en kompensationsgrundläggning... När jag jobbadr som geotekniker rekommenderade jag aldrig pålning före komp om det inte var mkt speciella förutsättningar?!

Garaget skall bli 5,9 x 8,3 och vi snittade ca 5m pållängd på huset.

Men skulle du rekommendera att man gör en geotekniska undersökning i alla fall?
Har alltid trott det skall bli mycket dyrare mede en kompensationsgrund, det landar ju trots allt på nån tusing för varje lass med massor som måste köras bort.

*bump*
Ingen som kan tipsa om en bra byggingenjör för att dimensionera och rita upp en pålad platta?

Jag skulle tro att varje påle (vid ett medeldjup på 5m) kommer kosta drygt 1500-2000kr och troligen landar du på ca 12 pålar ~ 20-25000kr. Det är naturligtvis en grov uppskattning, utöver detta måste du schakta bort en hel del kubik med jord.

Detta tycker jag det kan vara värt att jämföra med en kompensationsgrundläggning, vilket skulle betyda kostnad för cellplast eller leca samt grövning/schaktning...

Gällande konstruktörer har jag inga bra tips, däremot har jag bra erfarenhet av geoteknikerna på företaget bohusgeo i uddevalla, vet att de har konstruktörer som de jobbar med :)

Har ni kommit vidare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.