Hej
Eftersom det är helt omöjligt att få tag i murare så kanske jag gör bäst i att testa lite själv.
Av att ha läst en massa, tittat på filmklipp och klurat så har jag några frågor, hoppas att ni har svaren
Jag har en garagevägg som ska muras, bara en av de fyra väggarna dock (10 meter lång och motfylld på utsidan. Isoleras med 20 cm isodrän). De andra tre görs i trä, pga att det är smidigare...
1: 10 meter lång vägg i garaget med motfyll. Det står en övervåning ovanpå denna vägg... Behöver den stödjas på något sätt eller är det bara att mura en enda rak linje mellan hörnen? Det är ca 1,5 m motfyllt på utsidan.
2: Jag läser om rörelsefogar på långa murar, men det gäller inte en murad vägg på en platta eller?
3: Ibland muras väggen på en papp eller plåt för att kunna glida, om jag förstår saken rätt. Låter skumt, ska man ha en sån?
4: Ska man putsa utsidan av väggen som motfylls (isoleras med 20cm isodrän och inget annat)?
5: Hur mycket kan man putsa en vägg om den är sned eller ful? Hur tjockt alltså? 5cm är rimligt?
Förövrigt har vår befintliga murare oavsiktligt gjort en vägg så att den lutar 2 cm på 110 höjd. Jag tar för givet att det går att putsa så att det blir rakt. Annars får han stryk
Tack