Om du fäller in en trp-plåt med fall utåt mellan reglarna i altangolvet så skapar du ett 'tak' i golvkonstruktionen som borde göra att 90% av allt regnvatten rinner bort från huset.

Och under stugan bör du ju hur som helst fuktsäkra uppåt genom att lägga makadam med väderbeständig plast ovanpå. Då slipper du fukt som vandrar upp i golvet, även om den ligger kvar under huset.

Här kommer en liten uppdatering! Jag började med att hugga sönder trappan, hela trappan visade sig vara ett brutalt myrbo! Skönt att få bort ändå!

• IMG_0513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var rädd att "flygeln" vilade på den där stenkanten som blev kvar när jag högg bort trappan, men det gjorde den inte, så jag tog bort även den. Jag tog även bort samtliga eternitplattor som täckte igen grunden och så började jag gräva bort all jord närmst grunden för att börja lufta.

Grunden som "flygeln" står på innehåller nog en del jord också när jag tog bort jorden runt omkring såg jag att det blev en liten ficka i berget där det ställde sig vatten när det regnade. Jag tror detta dras upp i grunden och upp i syllen. Frågan är om jag så småningom ska avlasta ändan på flygen med domkrafter så småningom och sedan gjuta något nytt? Just nu kanske jag bara borde fylla i hålet så det inte ställer sig vatten där?

• IMG_0516.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0521.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0525.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0545.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
IMG_0549.jpg
Skapa konto

Efter att ha grävt bort ytterligare med jord runt plintarna.

IMG_0557.jpg
Skapa konto

Jag sågade bort spånskivan som höll upp isoleringen under "flygeln". Här ser man även att det är fritt både till höger och till vänster nu, jag tänker att det får stå och lufta nu ett tag för att sedan se över en mer långsiktig lösning med ny isolering. Vad säger ni?

IMG_0559.jpg
Skapa konto

Del av krypgrunden som jag tömde och grävde bort en satans massa jord och bråte! (Se tidigare bilder)

IMG_0564.jpg
Skapa konto

Här ser man "ingången" som var precis till höger om trappan. Här rinner vatten in pga fall på berget, sedan rinner det under den uppmurade rektangulära muren som jag visade på min skiss på sida ett. Här grävde jag även bort en väldig massa jord.

IMG_0572.jpg
Skapa konto

Grunden igen rensad från jord och bråte, se förebild!

IMG_0574.jpg
Skapa konto

Grunden från utsidan som nu får stå och lufta. Jag behöver tips om hur man ska hindra vatten utifrån från att rinna ner där, går det att mura upp någon klack på en eller ett par decimeter längs med berget längs huset?

IMG_0586.jpg
Skapa konto

Här ser man syllen som är under ändan av "flygeln". Här satt det spånskiva tidigare och en massa isolering fyllt av råttskit.

IMG_0587.jpg
Skapa konto

Här ser man hörnet på den längsgående syllen som slutar i ena ändan på flygeln. Detta låg ju direkt emot trappan förut (som var jord och betong) så jag förmodar att myrorna har gottat sig och ätit på syllen? Hur akut är det att byta detta? Det är ju ett ganska jobbigt jobb och den bär ju egentligen inte så mycket (bara flygeln som innehåller en liten separettoa)

Redigerat:
vatten.png
Skapa konto

Här ser ni "förloppet" med det som är viktigast att åtgärda tror jag. Som ni ser lutar berget inåt vilket gör att vatten tränger ner. Detta är efter en snabb skur, regnar det mycket lär det nog bli rejält blött!

Bild 1 vattnet tränger in
Bild 2 samma bild fast från andra sidan i krypgrunden
Bild 3 Dit vattnet tillslut hamnar efter att det vandrat under den murade rektangeln som huset vilar på i mitten.
Bild 4 Förebild, innan blev trä och skit som låg där jätteblött.

Min största fråga är, hur löser jag detta? En kollega (jobbar inom bygg) pratade som jag kanske nämnde tidigare om att försöka gjuta en "balja" av betong med en spygatt i sig. Sedan leder jag in röret i hålet och leder ut vattnet genom grunden i täta rör. Vad tror ni om det? Tanken är sedan att bygga en trappa i trä istället för den gjutna som var där. För att kunna rensa brunnen från skräp gör jag att det går att komma in genom en lös bräda eller liknande.

Redigerat:
Jag ser ingen av bilderna i dom två sista inläggen.

Nu?

Ett riktigt jobb från helvetet att ligga där och krypa och gräva! Men fint blev det:thumbup:
I inlägg #20 bild 2 är där nån svart papp med mögel på, den kan du slita ner med.

Att vatten rinner ner under huset gör inget se däremot till att vattnet inte blir stående under huset så det dunstar och går upp i golven.
Där det samlas vatten kan du borra och bila en ränna så det rinner undan eller samla upp vattnet innan och leda det med rör så det kommer bort.

Se sedan till att du inte har organiskt material där under som börjar mögla och ruttna på marken.

Sen hade jag kontrollerat om det finns syllpapp och lyft o lagt dit efter behov så att inte fuktiga plintar gör så golvåsar drar till sig fukt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.