Vi bygger till och grävde en schaktbotten på 10 x 7 meter för en 50m2 (8x6m) bottenplatta, mot befintlig grund. Det var huvudsakligen pinnmo och blev 1.70 djupt på djupaste stället, 0.50 på grundaste.

Tyvärr hittade vi en 25m2 och 0-70cm hög berghäll av blandad gnejs och röd/grå granit (Stockholmsgranit)

Det var ca 8m3 volym ovanför schaktbotten.

Hällen försvann in under den befintliga husgrunden (armerad betongplatta gjuten direkt mot berget från 1924), ungefär 5 av dess 8 meter bredd.

Anbud togs in: för sågning 200.000:-, dynamitsprängning 40.000:- + 70.000:- besiktning av 7 fastigheter, simplex bergspräckning 55 till 80.000:- besiktning behövs ej.
För simplex tillkom kostnad för grävmaskin och bortforsling av stenmassor. Alla priser exkl moms.

Vi valde löpande räkning från den som hade det billigaste Simplex anbudet.

Den firman jobbade med Hilti elektrisk gruvborr TE MD20 (deras försök att konkurrera med tryckluftsborrar),
det var tystare och billigare - ingen kompressor som väsnades eller behövde etableras. Men något långsammare.

Man borrade ca 1 meter på 5 minuter. 220V 10A och ett vattenutkast typ vattenslang för trädgården behövdes.

Jag hade hyrt in en 4.5 tons grävmaskin (för att få plats, det är trång infart), killen som borrade, skötte också grävaren.

Offerten var 5 arbetsdagar @ 4.000:- samt 170 hål @ 200:- (inkl simplex) + 1.000:- etablering allt exkl moms.
Förutsatt att jag höll med grävare och maskinist.

Nu blev det 3 arbetsdagar och 85 hål @ 200:- + etablering = 27.000:- + moms och då skötte borraren/sprängaren ju grävaren själv...

[attachment=0]DSC_0030.JPG[/attachment]

I övermorgon kommer proffs grävmaskinisten för att med den kvarstående grävaren ta bort sprängstenen, det kostar ca 10.000:- till med bortforsling av de ca 25m3 sprängsten det blev (inkl maskinhyra)

Rådet är ta in flera offerter på flera tekniker. Inse att offerten har säkerhetsmarginal, ofta mycket säkerhetsmarginal.

Kolla att F.skatt och ansvarsförsäkring finns. Begär kopior.Kolla med ert eget försäkringsbolag om fastighetsförsäkringen om ni spränger nära er egen befintliga byggnad.

Kolla företaget via Google sökning, vad säger kunderna? Mycket bättre än företagets egna referenser, som ju bara är de okritiska....

Övervaka jobbet själva Då kan ni justera sådant ni vill ha/inte vill ha.
Räkna in antalet hål, tid och använda patroner (med låg profil förstås), så blir det inget tjafs om debiteringen i efterhand.

Är det större jobb och långt till grannarna (ni slipper besiktning) är antagligen dynamit det bästa.

Är det riktigt små jobb kanske ni kan hyra en stor borrhammare med borrkrona (INTE med spiralborr det är för fjuttigt) och snigeldynamit (kostar ca 200:- per meter borrhål vid 30mm diameter). Snigeldynamiten är ett cementpulver du blandar med vatten och häller i borrhålet, när det stelnar expanderar det långsamt och spräcker berget/stenen. Det tar 12-36 timmar beroende på håltemperaturen.Det är HELT vibrationsfritt och ljudlöst dessutom.

Vår sprängare använde EN sprängmatta (gamla uppskurna lastbilsdäck ihopsatta med stålwire till en platt matta) på 600 kg det räckte fint till ETT skott i taget 15-45 grams simplex patroner. Sk. handmattor på 50-75kg är INTE nog, ens för försiktig Simplex, så grävare med "kälkrok" för att orka positionera och lyfta mattorna OCH sprängstenen rekommenderas verkligen.

MYT
Simplex ger lika mycket vibrationer som dynamit.
Nej! Simplex brinner bara 10% så snabbt som dynamit, så fort berget spricker så sjunker trycket, med dynamit hinner det inte sjunka, berget hinner inte flytta på sig innan skottet brunnit klart, det når alltid sitt max
Det betyder å andra sidan att om du har smuligt berg måste du använda större laddning Simplex än dynamit och vanligen skjuta flera ggr om borrhålet är djupare än 50 cm. Med fast berg ger Simplex väldigt lite vibrationer, som dör ut snabbt.

Vårt gnejs/granit var sprickfritt och homogent, utom på ca 4m2 av de 25m2 där det låg i två skikt ovanpå varandra (magman hade flutit ut två ggr ovan på varandra) där fick vi borra spränga två ggr, ett skikt i taget. Det hade vi sluppit med dynamit eller snigeldynamit.

85% av hålen laddades med 30gr patroner.

Simplex och Royex är likvärdiga patroner, MEN Simplex använder vanliga tändare som man använder till dynamit, de är billigare med känsligare. Man tänder dem med ett vanligt litet 9v batteri. Man vågar inte aptera i åska...
Royex har en egen tändare som kräver 3A ström för att tända, det ger säkrare aptering MEN dyrare tändapparat.

Simplex kan föralldel använda Nobels Nonel som är elfritt (en plastslang med krut tunt på insidan som tänds med en "startpistol") men det är betydligt dyrare och klurigare att aptera.

Avslutningsvis, tänk på att det är svårt och lite farligt att spränga helt intill befintlig grund. Dels blir skakningarna kraftigare vid kortare avstånd, dels vet du kanske inte hur berget ser ut under det befintliga husets grund? OM det är bortsprängt där, kan du ju i värsta fall skjuta in skivan UNDER huset istf för att få ut den som du ville...

Vi lämnade en 40 cm bred klack, närmast husgrunden - jag ska ha teknikhörna, med VP, acktankar och dieselelaggregat där i alla fall, nu bli klacken 30 cm upp från golv istf 10 som jag tänkt först. Men det är en helt annan fråga som jag ska återkomma till när den är gjord.

• DSC_0024_DxOb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0030_DxOb.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Posselosse och 6 till
  • Laddar…
Hejsan Nisken

Det är bara att gratulera till framgånsrikt arbete till vettigt pris :)

Några saker dock kring det du skriver.

1. Det är lite förvånande att du skriver att något du själv inte testat inte är ok. Jag har kört ett betydligt större objekt än ditt med handmattor och det fungerar alldeles utmärkt. 2st 60kg mattor funkar finfint. Jag har kört upp till tre skott samtidigt, inga problem alls korrekt utfört. Inom planlagt område får man inte skjuta mer än en simplex åt gången.
Ovanpå handmattorna en täckduk och sandsäckar, sen är man safe. Täckduk ska man ha även på de stora mattorna. De är ju inte täta för småsprätt.

2. Man skjuter INTE simplex med ett vanligt 9-volts batteri! Man använder en särskild för ändamålet avsedd tändapparat som också säkerställer korrekt anslutning.

Jag är själv certifierad och innehar tillstånd för skjutning med simplex.

Hej Thomas,

Jag såg ju själv hur 600kg mattan knappt räckte till, när det sköts 45gr Simplex, den hoppade ordentligt. Därefter lade vi grävarens skopa ovanpå för att hålla ner mattan och då var det inga problem. Fast visst kopplar man i hop ett antal och lägger sandsäckar ovanpå så kanske man kommer upp i samma massa.

Hur ska då handmattor som väger en tiondel kunna räcka?

Vad jag avsåg med 9-volts batteriet, var att visa hur låg ström som behövdes för att initiera sprängkapseln. Sprängkapseln som vi använde var en helt vanlig som används till dynamitsprängning med. Inget special för Simplex således. Den blir ju faktiskt densamma oavsett strömkälla... som jämförelse för/nackdelar i valet mellan Simplex/Royex. Royex krävde ju 3A vilket ger mycket större säkerhet, mot oavsiktlig tändning pga statisk elektricitet eller höga fälsttyrkor i luften som vid åskväder.

Annars var jag faktisk förvånad över hur smidigt allt gick.

Jag är inte certifierad sprängare - men höll på i gamla Sovjet för Nitro-Nobel på 80-talet. Jag minns ett dagbrott jag servade. 100 st hål, 30 meter djupa, 40cm i diameter. Laddades med anfo + dyno plastkulor som sensitizer, med tankbilar. J*a vad det skakade när man sköt hela salvan en ggn i veckan...

Redigerat:
Detta inlägg har jag inte sett tidigare men jag tycker att det var ett väldigt intressant inlägg. Jag såg i inlägget att det dykt upp några felaktigheter gällande Simplex och den separata tändaren som jag gärna vill förtydliga:rolleyes:

Simplex som är ett världspatent är den enda patronen på marknaden med separat tändare. Tändaren till Simplex är krutbaserad och framtagen speciellt för Simplexpatronen och det är inte samma tändare som sprängarna använder. Om man innehar sprängkort och är sprängare så kan en sprängare använda sina tändare typ Nonel, VA-tändare mm till Simplexpatronen.

En av fördelarna med en separat tändare är att man kan välja vilken tändare som är lämpligast för arbetet. Simplex levereras med klass 2 tändare som standard men om man befinner sig i närheten av kraftfält så kan man av Power Tools istället beställa trögare klass 3 (3A) tändare.

Att man inte får transportera eller förvara dynamit med tändaren integrerad i dynamiten är ju en självklarhet. Utifrån denna självklarhet har Simplex tagits fram. Med separat tändare blir patronen både säkrare, effektivare och har fördelen av att man kan välja tändaren efter arbetssituation.

Magnus

• W-Simplex-30.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Perplexed
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel Magnus.
Man ska även tillägga att om man använder egna VA tändare, eller andra tändare som ej hör till Simplex system, är arbetet att klassa som som sprängning. Därmed gäller HELA spränglagen. Detsamma gäller om sprängaren inte har genomfört kurs på simplexspräckning. Har man sprängkort så måste man ha även Simplex spräckkort för att det ska klassas som spräckning. Har man inte spräckkortet, skaffar grejorna på sitt sprängkort (det e inga problem) Så är arbetet med simplex klassat som sprängning (Hela spränglagen gäller).
Dessutom, vad som sällan framkommer. Den lägre risken med att simplexrelaterad spräckning ska leda till skada på annan närliggande fastighet är väl odiskutabelt. Dock är det så att ansvaret för sprängningen / spräckningen är detsamma oavsett vilken metod man använder. Kommer grannen o påstår att spricka uppkommit i muren så är besiktning innan att föredra. Det är inte så att man är fri från ansvar och kommer undan med o säga - Det var inte jag, jag kör med Simplex....
Nu ska inte detta inlägg misstolkas som kritik, jag gillar Simplex. Dock så ges ibland inte riktigt hela bilden kan jag tycka. Många tror att Simplex gör dig fri från ansvar, så är det inte. Är man inne o spräcker nära fastigheter så kan det vara bra med en besiktning o vibrationsmätning, just för att slippa framtida diskussioner om skador o sättningar.

Det där är ju så avgörande info, så jag hoppas du ursäktar att jag ifrågasätter dig Kallelus och frågar efter ref/länkar på det?

Både vad gäller andra tändare och ansvaret, är det inte så att vid konventionell sprängning och inom en viss radie, är det upp till den som spränger att visa att han INTE orsakat skador (t.ex. genom besiktning), vid krutspräckning är det väl således upp till den som skadats som har bevisbördan. Eller har jag fel? Referenser mottages isåfall tacksamt?

mvh

Nisken

Redigerat:
Se om vi kan bena ut detta, Jag utger mig INTE för o vara någon expert eller lagvrängare. ;)
Vad gäller kursen så är det solklart. Du kan jobbat som sprängarbas i tio år, men har du inte kursen så gäller hela spränglagen.
34 § Verktyg som med hjälp av krut används för att sönderdela skut, betong eller dylikt får ha en laddningsvikt om högst 75 gram. Gasgenererande kompositioner kan dock användas i laddningsvikter upp till 150 gram per borrhål. Används större laddningar av krut eller gasgenererande kompositioner gäller samtliga föreskrifter i detta regelverk.
Leverantör eller uthyrare av sådana verktyg eller kompositioner skall tillhandahålla en skriftlig instruktion avseende säkerhet och handhavande med tillhörande prov för varje person som skall nyttja anordningarna. Denna person skall innan verktyget eller de gasgenererande kompositionerna tas i bruk, noggrant studera instruktionerna samt genomgå det till utrustningen medföljande skriftliga provet.

Vad gäller egna tändare (VA) så hoppas jag Magnus kan reda ut detta. Är det fortfarande klassat som spräckning då man kör med egna tändare? Eller är det "krutdrivna verktyget" patenterat som en enhet, tändare och laddning tillsammans?

Ansvaret regleras i Miljöbalken kap 32, sprängning lyder som du säger under strikt ansvar. Följande är saxat ur artikel http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/915620023.html

Sprängningsarbeten, liksom en del andra verksamheter såsom exempelvis biltrafik, järnvägstrafik och kärnkraft, har av lagstiftaren stämplats som så pass farliga att de skador som verksamheten kan orsaka har belagts med ett så kallat rent "strikt ansvar".
Ett sådant ansvar innebär kortfattat att den som under utövande av den farliga verksamheten orsakar skada per automatik bär ett skadeståndsrättsligt ansvar för skada, oavsett om det finns en subjektivt godtagbar ursäkt för att skadan uppkommit.
Den som får sin egendom eller person skadad av sprängningsarbeten behöver således som huvudregel inte visa att sprängaren agerat oaktsamt på ett sätt som orsakat skada, vilket är fallet i den traditionella skadeståndsrätten. Det räcker med att skadelidande kan visa att skada uppkommit som en följd av sprängningsarbetena.

Frågan gäller hur lagen ser på ur ett perspektiv på skadeståndsansvar. Är spräckning att klassa som sprängning. Båda metoderna lyder under spränglagen med undantag för vissa paragrafer då man ägnar sig åt spräckning. (Se 1:a paragrafen AFS 2007:1)

Ponera att det faktiskt blivit en skada som bevisligen orsakats av stenspräckning, då är man ju ansvarig för den skadan. Det torde inte vara så att man går fri från ansvar bara genom att hävda att man spräckt berg med krutladdning, inte sprängt med dynamit. Skulle det finnas ett läge då man spräcker nära hus så kanske det ibland kan vara motiverat med besiktning o vibbmätning för att inte få den "diskussionen"
Summerat. Jag har kollat runt lite på nätet med div lagar, förordningar ev prejudikat. Rättsläget e inte solklart varför även jag tacksamt emotser kommentarer på detta. Då gärna med källhänvisning.

För att svara lite på vad jag e för en gök så arbetar jag som grävmaskinist, med egna entreprenader, innehavare av sprängkort B, klenhålssprängning. pang pang...:D

Redigerat:
Stort tack för din ansträngning Kallelus!

Lite klokare blev vi ju... men några frågetecken kvarstår?

1/ gäller det strikta ansvaret med omvänd bevisbörda även krutspräckning?
2/ Räknas det fortfarande som krutspräckning om man använder egna tändare?

Det förändrar ju knappast gasbildningskaratäristiken, den beror ju mest på det omgivande trycket. Högt np ger hög 1:a derivata på brinnhastigheten över trycket. Vanligen blyazid eller pentyl i "dynamittändare" tror jag. Har man en riktig tändapparat som leverar bra med ström räcker det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.