Nyss hade jag Anticimex på kontroll av bl a krypgrunden på 100 kvm. RF=65% och fuktkvot i trä mellan 15%-17%, vilket då inte blev godkänt. Enligt Anticimex skall det vara max 15%.
Enligt svenskt trä så finns det ingen risk för mögelpåväxt under 20%. Vem har rätt?
Enligt svenskt trä så finns det ingen risk för mögelpåväxt under 20%. Vem har rätt?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Preventiv försäkringsbesiktning denna veckan. Inget mögel! Marken är täckt med plast sedan 15 år. Huset byggt 73. Krypgrunden ca 1,5 meter. Just nu 16 grader och rf=65%. Men man påpekade att det fanns organiskt material på marken, som måste åtgärdas och det har de nog helt rätt i!
Men min undran var egentligen hur fuktkvoten i trät påverkar!
Men min undran var egentligen hur fuktkvoten i trät påverkar!
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När jag sålde hus 2010 och Anticimex "förbesiktigade" låg gränsen på >17% för riskabelt.R Göran skrev:
De har alltså skruvat upp (ner?) kraven ett par procent.
Man undrar varför, kanske för att få sälja lite fler "trygghetsvakten".
Egentligen påverkar inte fuktkvoten på något annat sätt än dem relativa fuktigheten i luften då dom står i direkt samband med varandra.R Göran skrev:
Man kan få lite ökad fuktkvot i träets yta om luften är varmare än träbiten men det jämnas snabbt ut, så fuktkvot säger nästan samma som RF vad det gäller risken för mögelpåväxt.
Diagram som visar sambandet mellan RF och fuktkvot i trä
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Ur boken tillämpad byggnadsfysik)
Redigerat:
I vårt kvarter har dom flesta krypgrund, där Anticimex har varit så finns det oftast en avfuktare eftersom det var ju absolut ett måste att ha en om du inte skulle få mögel. Såklart kunde man köpa den av dom.
Jag har ingen och hade heller inte Anticimex som besiktades huset. Har huset klarat sig utan påväxt sen det byggdes men nu helt plötsligt behövs det en avfuktare?
Jag har ingen och hade heller inte Anticimex som besiktades huset. Har huset klarat sig utan påväxt sen det byggdes men nu helt plötsligt behövs det en avfuktare?
När jag köpte hus häromåret skickade försäkringsbolaget Anticimex för en snabbkoll. Tog "besiktningsmannen" ca 2 minuter innan han försökte sälja in en avfuktare för 50.000kr. Krypgrunden har fungerat finfint utan fuktproblem i 50 år och besiktningsmannen vi själva anlitade tyckte (liksom vi själva) att grunden såg riktigt bra och snustorr ut.
Jag ställde mig därför rätt snabbt till skaran som anser Anticimex vara mindre seriösa....
Jag ställde mig därför rätt snabbt till skaran som anser Anticimex vara mindre seriösa....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden