1 401 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Krypgrund
Håller på och ska renovea samt bygga ut ett hus med krypgrund. Utbyggnaden blir också den med krypgrund. Hur skall jag göra. Suftet runt endel och jag blir bara mer och mer osäker på hur jag ska göra?
Vad ska jag ha för material i blindbotten?
Jag lutar nu åt att isolera denb nya muren samt senare även den gamla för att skapa en varm grund.
Ska jag bara lägga 50mm isolering enligt www.krypgrund.info ?
Vi bygger ut för badrum och tvättstuga så kommer att lägga in golvvärme där.
Hur ska jag göra?
Vad ska jag ha för material i blindbotten?
Jag lutar nu åt att isolera denb nya muren samt senare även den gamla för att skapa en varm grund.
Ska jag bara lägga 50mm isolering enligt www.krypgrund.info ?
Vi bygger ut för badrum och tvättstuga så kommer att lägga in golvvärme där.
Hur ska jag göra?
Det är verkligen en djungel att gräva i detta med krypgrunder,ska försöka mig på att beskriva min åsikt och hur vi gör. Börja med att markera uk bjälklag,gräv sedan så att minst 80cm under blir fritt,matjord och annat lös massa ska alltid bort,gräv sedan diket för grundmur och sula,räkna ut skiften och fogar så du hamnar rätt och slipper gjuta på. Kolla lite på bef suldjup.gräv ca 20cm till,lägg markduk mot bef vägg över hela platån ner i diket och utanför så att den går att ha runt och över drän. Fyll ca 20cm grövre singel krattbart komprimera med padda forma sulan, armera,och gjut. Sedan drän,20cm under sulan och ca 20-25cm ut börjar drän högsta punkt men handgräv med fördel någon extra cm vik ner duken och lite singel och dränslangen,eftersom det blir ett fall 0.5cm per met hamnar drän längre och längre från sulan,och så ska det vara ochså. Fyll med singel upp till sulan. Mura första skiftet med starkt cembruk blanda en del standardcement och tre delar sand, även sen kan man ha en del std cem och 4 del sand samt 0.5-1 del kalk,glöm inte kattgluggarna i översta skiftet,och inte armeringen i några skift. Gör sedan den starka bruksblandningen och med stålbrättet dra upp ca 50cm på grundmuren,behöver inte bli tjockt men jämt och fint. snygga till det vid sulan,därefter tätmembran,finns olika men 2-3ggr kallasfalt fungerar,sätt sedan typ platon och avsluta med list putsa resten. Nu återfylls diket på in och utsida med singel samt hela platån ca 15-20cm. Ibland behövs en bärlina då kan man komprimera singlet på platån göra gjutformar ca 60x60 cm inv av tex 45x195 virke,gjuta armera dom ställa 200 gjutrör eller mura upp och sedan lägga bärlinan på där,då behålls luftflödet i grunden. Omdet behövs galler i kattgluggarna eller intedet är frågan,om man i ett hål 15x15cm och kollar arean på gallret blir det bara ca 7-8cm i fyrkant kvar samt att det finns ett nät som blir fullt i skräp,det blir inte mycket kvar alltså. Tror gallren är mer till skada än nytta. I princip tycker jag man ska gå till väga vid problemgrundar med att se på effekten av att ta bort alla galler,varför jo en plintgrund har ett öppet flöde och inga bekymmer,genom att ta bort gallren och ev flera gluggar börjar man närma sig den tanken,sen att utföra grunden så att den är lika bra utförd som en källargrund,röja rent i grunden och lägga markduk och singel,inte lätt men ändå. Vet att detta kanske inte följer de råd man får på forumet,det är långt från plast,extra isolering,avfuktare i alla former,plugga allt vad ventiler heter,etc etc. Men detta är ju min ide och kanske ett diskusionsobjekt vad vet jag.
Klicka här för att svara