Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Akahigi
KnockOnWood skrev:
Tyvärr, jag förstår inte vad du menar.

Vad är det för fel på mobilmasterna som "vi" sätter upp?
Blir fisken dåligt rensad i Norge pga att svenskar gör jobbet?
Gör svenska sjuksköterskor i Norge ett dåligt jobb?
Osv. Vad vill du ha sagt?

Någon slags kålsuparteori, att allt är lika bra, även om det är skräp,
och att det svenskar åstadkommer inte duger?

Varför inte bara erkänna att du är ute och cyklar?
Större stollar har pudlat, så det är ingen skam ;)

Och Festool kan du väl diskutera på verktygsforumet.
De blir inte bättre uppsatta för att det är svenskar som gör det. Precis lika lite som att uppfarter per definition blir sämre för att irländare gör det.

Men vi är också ute och stjäl hederliga utlänningars jobb, på plats i utlandet. Genom att vara billigare...

Sedan kan jag nog bestämma själv när jag är ute och cyklar, du cyklar ju enhjuling här ovan... Å tack för tipset om verktygsforumet. Antar att metaforer, liknelser och annan typ av argumentation generellt sett går min herre helt och hållet förbi? :D

Bra att du polisar forumet så ingen skriver något om isolering i trädgårdsforumet etc.

Redigerat:
Akahigi
marko_b skrev:
Med insikt i branschen så är det ytterst sällsynt att mobilmaster sätts upp av svenska montörer utomlands. Det är i princip alltid lokala rallare som sköter civil works businessen.
Och din poäng är vad egentligen? Att svenskar inte nyttjar den fria rörligheten?

Det bor fler svenskar i London än i Falun...

Stiligt att ni slår hål på mina argument här. :D

Akahigi
Akahigi skrev:
Och din poäng är vad egentligen? Att svenskar inte nyttjar den fria rörligheten?

2011
ImageUploadedByTapatalk1408225709.539857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.facebook.com/polisenhalland?fref=ts
"Polisen varnar för oseriösa hantverkare!

Polisen i Halland har fått in några anmälningar om försök till bedrägeri där engelsktalande personer delar ut egentillverkade visitkort med ett inklippt företagsnamn till en hantverksfirma. Företag finns men har inget med dessa personer att göra.

Personerna åker runt och delar ut visitkorten och erbjuder olika hantverksjobb och vill ha förskottsbetalning.

Polisen har i nuläget inga fullbordade brott utan två anmälningar om försök till bedrägeri. Det finns anledning att höja varningens finger för dessa engelskspråkiga män då de kan vara lite hotfulla i samband med att de vill ha förskottsbetalning. Polisens råd är att inte anlita dem för några typer av jobb.

/Kent-Åke Bengtsson
Bedrägeriroteln, Hallands län"

Akahigi skrev:

Haha akahigi, antingen trollar du eller så är du svagbegåvad. Oavsett vilket så slösar jag inte mer av min tid på dig.

Akahigi skrev:
Det handlar inte om att utnyttja den fria rörligheten, det handlar om att smita från skatt, dumpa avfall i naturen etc.

Det är ingen som har sagt att utländsk arbetskraft generellt är dåligt, det som det klagas på här är de som kommer hit och pressar priserna genom att "fuska". Mig veterligen är t.ex. svenskar som rensar fisk i Norge inte billigare på grund av att de skiter i att betala skatt, rensar fisken slarvigt eller dumpar fiskrens i skogen.

• Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Bra. Dessutom har tråden kommit att handla om ifall detta gäller samtliga utländska hantverkare, som bor i husvagn eller ev något annat kriteria, och om vilka åsikter man får ha om detta.

Akahigi skrev:
På jobbet har vi en engelsman, han är brittisk medborgare (har ej svenskt medborgarskap), gift med en svenska, bor i Skåne, jobbar ca 40 mil nordost om där han bor. Han är grym på analog elektronik, han utför jobb som nästan ingen vill göra.

Demmpa skrev:
På jobbet har vi en engelsman, han är brittisk medborgare (har ej svenskt medborgarskap), gift med en svenska, bor i Skåne, jobbar ca 40 mil nordost om där han bor. Han är grym på analog elektronik, han utför jobb som nästan ingen vill göra.
Är det inte så att han utför ett jobb som nästan ingen annan kan göra? Det råder brist på kunnigt folk inom analogelektronik, eftersom alla trodde att allt skulle bli digitalt mycket fortare och mer totalt än vad faktiskt blev fallet.

Bo.Siltberg skrev:
Bra. Dessutom har tråden kommit att handla om ifall detta gäller samtliga utländska hantverkare, som bor i husvagn eller ev något annat kriteria, och om vilka åsikter man får ha om detta.
Ja, det är därför jag läser tråden. Det är en spännande fråga. Jag har följt rapporteringen i media när det började bege sig, och lokaltidningen (GöteborgsPosten) hade redan från början problem. Först blev det "asfaltsarbetare", men ingen (inklusive jag själv) förstod någonting. Skulle det vara "vanliga" asfaltsarbetare (min svärfar lade t ex asfalt innan pension) som tömde skräp och parkerade lastbilar lite här och var för att sedan överge dem? Sedan blev det som sagt "Irländska" som fick bli epitetet som särskilde dem. Man var i början ganska noga med att skriva ut att det var ett gäng kringresande asfaltsarbetare från Irland som avsågs, och inga andra, och pikant i sammanhanget är att det dessutom inte var sant, de som har kommit till mig och ville "jobba" var från Hull, alltså England, och inte från Irland. Men det är samma klan, så samma varningar gäller.

Så man fastnade i rävsaxen. Problem blev så stora att man kände att man var tvungen att skriva om dem, om inte annat för att varna potentiella kunder, MEN man kunde inte kalla saker vid dess (tidigare) rätta namn eftersom de ord, som förr användes flitigt och inte nödvändigtvis hade så stark betydelse, idag anses som oerhört förringande. Så nyhetsrapporteringen fastnar i vinkelvolten, och här sitter vi och diskuterar huruvida hantverkare från Irland i allmänhet har vissa speciella drag. Det var aldrig avsikten när man döpte fenomenet till "Irländska asfaltsarbetare"(!) (Det är inte utan att man tänker på 1:20 https://www.youtube.com/watch?v=RpkWT5voTSE). På samma sätt så fick fö GP ändra sig från "Albanligan" till "Naserligan", och det blev ju mer precist, men också problematiskt när Naser låstes in och inte längre var samma frontfigur. "Irländska" är däremot fortfarande kvar, fast jag nu har sett det inom citattecken, eftersom det är det namn som läsarna känner till, och det dessutom inte föreligger någon direkt sammanblandningsrisk med irländska asfaltsarbetare (som fö inte jobbar i Sverige i någon omfattning enligt de i branschen jag talat med). I Göteborg så blev som sagt lösningen på problemet att sluta sälja asfalt till de som inte kunde visa upp en F-skattesedel.

Så hela begreppsförvirringen började alltså på grund av att man inte kunde använda de termer som alla skulle förstått. Man kan ha olika åsikter om vad som är hönan och ägget när det gäller laddade termer, och all den stund jag förstår att man vill ändra namn (om inte annat på sig själv) när det namn man använde förut har blivit förknippat med otrevligheter och blivit ett de-facto skällsord, så är effekten typiskt bara temporär. För att ta ett exempel Henry H. Goddard orden "idiot" och "imbecill" som kliniska termer på olika grader av efterblivenhet, förlåt förståndshandikapp (:)), eftersom han ville ha bra neutrala kliniska termer. Men det tog inte långt tid innan dessa blev värre skällsord än vad de var innan... (Jämför "efterblivenhet"). Jag har ingen övertygad hållning i frågan, även om jag lutar mot "kalla en spade en spade".

Sedan så är det ju intressant att notera att konflikten bottnar i den uråldriga konflikten mellan mobila och stationära samhällen, mellan bofasta och nomader. Denna konflikt bottnar ju i när vi började med jordbruk och är ingalunda ny, och bönderna i Mesopotamien sade säkert samma saker om de nomadiserande stammarna, som vi gör idag. :)

• Gilla
blackadder
  • Laddar…
Nu anser jag att TS har fått svar på sin fråga och att diskussionen har urartat. Stänger därför tråden.

• Gilla
TechMark och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.