Hej!
Vi har ett hus byggt 1930 på en grund av stora handhuggna stenblock. Under halva huset finns en matkällare uppbyggd av stenblock och ena halvan är stengrund på backen med en inspektionslucka i grunden (på bilden). I somras började vi gräva runt ena gaveln för att förbereda inför bygge av trädäck. Det visar sig att under stengrunden på gaveln har jorden bildat ett hål rätt ned. När vi petade med spaden blev hålet större. Känns som att regn har skapat ett hål under grunden. Någon som varit med om samma grej? Vi vill naturligtvis fylla igen detta så fort som möjligt. Någon som har förslag på vad exakt vi bör fylla igen med? Vet ju inte exakt hur djupt hål det, men det verkar som att det är närmast husväggen och en bit under husgrund. På hörnet finns ett gammalt smalt stuprör, som inte riktigt räcker till när det blir hällregn. Skulle kunna vara boven i dramat.
Bör man ta större stenar först och sedan fylla med mindre singel. Eller bara singel....? Någon som vet?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tittar in i den dära spännande luckan… syns det något av detta då? Annars e kanske bäst o fylla med singel eller något större kross men med ingen fin grus i o packa med en träregel in under.. för det verkar ju finnas bra ´dänering´ där. Och spola vatten i röret o kolla om det finns stopp där, vart går det hän..stenkista? Du kan väl förlänga stupröret o lägga ränndalsplattor en bit ut i gräsmattan eller vart som lämpar sig bäst
http://www.stenmagasinet.se/webshop...&ucat=95&ucat2=98&ProductView=1&ProductID=268
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.