Jag har ett lite speciellt konstruktionsproblem som jag vill lösa med murblock (leca). Så här ligger det till:
På min tomt finns en gammal bod med knuttimrade väggar. Under boden finns en jordkällare. Bodens golv utgör alltså källarens tak. Golvet/taket har jag tagit bort. Källarens väggar består av murad oregelbunden natursten och måtten är något mindre än timmerväggarna. Man kan alltså gå på en 0,5-1m bred kant runt hålet ned i källaren. Naturstensmuren lutar en aning utåt. Meningen är att jag ska konstruera ett nytt golv/tak.
Krönet på källarmuren är nu av gammalt dåligt bruk. Tidigare låg där timmer i bruket som ruttnat totalt. Det jag vill är att murens krön eller kant ska utgöra stöd för taket/golvet. Jag vill lägga kraftiga reglar därpå och även fästa dem i bodens timmerväggar.
Problemet är att det är ett jäkla bök att lägga nytt bruk uppe på murkrönet och få det så pass stabilt och i våg att det kan utgöra ett stöd. Då kom jag på att jag skulle kunna mura med murblock intill naturstensmuren och en aning över den i höjd. Alltså en ny vägg innanför naturstensmuren. Jag tänkte använda de tunnare blocken (9x19x59) och mura dessa på högkant för att inte förlora så mycket golvyta.
Eftersom naturstensmuren lutar en aning utåt, och blockmuren givetvis ska vara lodrät bildas då en kilformad luftspalt med kilens spets nedåt. Luftspalten är öppen uppåt och luften borde kunna cirkulera hyggligt. Men det jag oroar mig för är ändå två saker:
1. Risken finns att det bildas fukt/kondens mellan väggarna och i värsta fall en vattensamling längst ned.
2. Det kommer inte att bli lika svalt i källaren eftersom blockmuren och luftspalten isolerar bort svalkan från jorden. Jag vill verkligen använda källaren som matförråd, vinkällare osv.
Jag bör kanske tillägga att källaren inte är grävd utan ligger inuti en uppbyggd höjd. Källarens golv är alltså typ i nivå med resten av den omgivande tomten.
Det är svårt att fylla utrymmet mellan väggarn. Isf måste jag få dit materialet med skottkärra och spada ned det i utrymmet. Och det blir ganska mycket. Ett alternativ är att fylla med lecakulor, som väger lätt, men jag vet inte om det är bra eller dåligt.
Kommer detta funka eller är jag helt ute och cyklar? Alla råd mottages tacksamt!!