Sitter och väntar på att förhandsbesked ska (förhoppningsvis) godkännas och har lite funderingar inför kommande bygge. Vi är endast i funderingsstadiet än så länge då det inte är säkert att förhandsbeskedet kommer gå igenom. Till frågan... det här får vi säkert svar på om det hela går igenom och vi vänder oss till en arkitekt... men om möjligt vore det ju bra att "döda" tankar på ett orimligt alternativ redan nu. =)
Jag vill ha väldigt mycket förvaringsytor. I äldre hus så löser det sig ju ofta genom att man har hela källaren att förvara grejer i, men de flesta nya hus jag sett saknar källare och har inte heller några förvarigsutrymmen på själva boytan (räknar inte ett ynka litet förråd/klädkammare som tillräcklig förvaring). Jag antar att det hela är en kostnadsfråga. Vi måste absolut försöka få in mycket förvaring, men det jag funderar på är vad som är billigast... Är det att bygga källare, eller är det att lägga till motsvarande yta på "boarea-plan"? Alltså som exempel 60 kvm källare på ett 200 kvm hus, eller ett hus utam källare på 260 kvm... Skiljer det väldigt mycket i pris?
Ja gissar på att källare borde bli billigare, de som tillkommer extra är ju grävning, murning, å ett extra mellanbjälklag i stora drag,
Mot att bygga vidare 60kvm platta, mer ytterväggar, större tak.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.