Hej.
Har ett gammalt hus från 1901. Vi har lågt till tak på nedervåningen och skulle vilja sänka golvet 10-20cm. Golven är dessutom väldigt kalla eftersom isolering består av 8-10 cm tång och väldigt dragiga.
Jag ser inga problem med att grusa av isolera och sedan armera och gjuta.
Det som är svårt är att få bort köldbryggan mot stensockeln eftersom golvet kommer ner i den nivån till stenen. Stenen som sockeln består av är väldigt bred och jag skulle vilja ha isolering mot sockeln. Jag fundera därför på om man kan såga jäms med timmerväggen och isolera ca7-10cm. Jag ska lägga på ytterväggen med 45x45 och isolering och sen dubbel gips. Det innebär att man i princip skulle gömma isoleringen mot sockeln. Har tänkt att dubba in i stensockeln och armera ihop med plattan.

Hur låter den planen?
Har även fundering på om man förstör självdraget men har då resonerat som så att man kan sätta in ventiler i ytterväggen.

Skickar in lite bilder också.

• Renoveringsprojekt visar öppet golv med synliga träbjälkar och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallna träbjälkar och stenplattor i en gammal byggnads grund med synliga tecken på röta och förmultning.
    Skapa konto
  • Skadad träbjälklag i en byggnad med synliga stenar och isoleringsmaterial på golvet.
    Skapa konto
Kanske lika bra att ”lyfta huset” något och palla upp det medans man byter ut stenarna mot Leca block? Jag vet inte hur stort huset är?

M Mattsan33 skrev:
Kanske lika bra att ”lyfta huset” något och palla upp det medans man byter ut stenarna mot Leca block? Jag vet inte hur stort huset är?
Precis, det är ju inte så svårt att lyfta ett hus...

Svårt och svårt... Det beror väl på hur stort huset är och hur starka domkrafter man kan hitta (och rejäla balkar under).

Känns som att det går från inte så mycket jobb för att sänka golvet till att bli massa jobb. Ska stenen ersättas med leca måste jag gjuta sockel att ställa den på dessutom.
Vad är anledningen? Bättre isolering? Eller tänker du stabilitet?

Jag tänkt att det kanske blir kondens då grundstenen lär bli kall på vintern mot den varma innerluften. Om man sänker golvet så att nederdelen av ytterväggen består av natursten borde den väl bli ganska otät?

Det är väl helt klart en massa jobb såklart jag kan inte avgöra om det behövs, kastar mest upp frågan när ni ändå håller på att bygger.

Hur stort är huset och är det i flera plan?

Hej.
Troligtvis blir det inte vägg mot stenen utan plattan men tanke är att det ska ligga en cellplast mot gråstenen som bryter köldbryggan. Man kan väl dessutom dra upp plasten på stenen .

Vi pratar ungefär 20 meter mur. Huset är 1,5 plans på ca 130 kvm. Nervös också för att "lyfta" huset med tanke på badrum i kakel/klinker på andra planet.

• Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Det borde ju gå att fylla med lecakulor, väldränerat och relativt isolerande. Sedan cellplast ovanpå denna. Skumma mot gråstenen. Undergolv. Golvvärme som inte går riktigt ända ut mot väggarna. Och parkett, eller vad du nu vill ha...

Det borde fungera, men jag kan ju ha glömt någon aspekt. Någon som är bättre bevandrad som kan bedöma om det skulle fungera?

polyuretanskum finns att blanda själv. Formsätt med cellplast som du sedan tar bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.