5 429 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
grus eller stenmjöl på toppen innan gjutning?
Hej !
Glad amatör frågar
Jag har murat ett öppet U som bilparkering och fyllt upp den sluttande tomten med 8-16. Nu funderar jag på om jag ska ha 8-16 ända upp eller om jag ska avsluta med stenmjöl innan armering? och i så fall hur tjockt lager?
ca 45 m2.
tänkt betongplatta 10 cm vibbfritt med frostskydd.
Glad amatör frågar
Jag har murat ett öppet U som bilparkering och fyllt upp den sluttande tomten med 8-16. Nu funderar jag på om jag ska ha 8-16 ända upp eller om jag ska avsluta med stenmjöl innan armering? och i så fall hur tjockt lager?
ca 45 m2.
tänkt betongplatta 10 cm vibbfritt med frostskydd.
Självbyggare
· Surahammar
· 5 inlägg
hur mycket har du fyllt ut med 8-16? i min värld hade det vart bättre att fylla ut med bärlager tex 0-32 eller grövre för att det blir mycket stabilare sedan avsluta med ett lager på 150mm 8-16 allt ska även packas ordentligt med markvibrator.
Förtydligar lite. Ja det ligger typ 0-32 i botten, sedan 8-16 ca 30 cm. Även 8-16 hela vägen ner närmast muren som frostskydd. det är ordentligt paddat. Jag funderar just på om jag kan ha armeringen direkt på 8-16 eller om jag behöver padda ett lager stenmjöl som avslutning?Robbin Eriksson skrev:
Självbyggare
· Surahammar
· 5 inlägg
De låter bra. Armeringen direkt på 8-16.M mike hammer skrev:
Ok. ja, det här med tjocklek på platta. Jag ville ju vara säker så jag frågade betongleverantören (flera ggr) och de försäkrade att det ska räcka med 10cm...i of.kan man ju lägga på 5 cm till,men det kostar ju ca 6 tusen till.?.. det gränsar till en grusbädd så jag tänker att jag behöver gjuta in ett kantjärn också...R rävlyan skrev:
Det med kantjärn är bara behövligt om du tänker köra med en stålbandad maskin annars så håller det bra att köra ut på kanten med en bil , lägg i ett extra armeringsjärn 12 an ca 4 cm från kanten så blir kanten stark , kallas ytterkantsarmering för att hålla ihop bra
Produkter som diskuteras: "stålbandad"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
tack för goda råd.
En fråga till! Ska man göra betongplattan tjockare ut i kanten?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden