Hej !
Glad amatör frågar
Jag har murat ett öppet U som bilparkering och fyllt upp den sluttande tomten med 8-16. Nu funderar jag på om jag ska ha 8-16 ända upp eller om jag ska avsluta med stenmjöl innan armering? och i så fall hur tjockt lager?
ca 45 m2.
tänkt betongplatta 10 cm vibbfritt med frostskydd.

hur mycket har du fyllt ut med 8-16? i min värld hade det vart bättre att fylla ut med bärlager tex 0-32 eller grövre för att det blir mycket stabilare sedan avsluta med ett lager på 150mm 8-16 allt ska även packas ordentligt med markvibrator.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Robbin Eriksson Robbin Eriksson skrev:
hur mycket har du fyllt ut med 8-16? i min värld hade det vart bättre att fylla ut med bärlager tex 0-32 eller grövre för att det blir mycket stabilare sedan avsluta med ett lager på 150mm 8-16 allt ska även packas ordentligt med markvibrator.
Förtydligar lite. Ja det ligger typ 0-32 i botten, sedan 8-16 ca 30 cm. Även 8-16 hela vägen ner närmast muren som frostskydd. det är ordentligt paddat. Jag funderar just på om jag kan ha armeringen direkt på 8-16 eller om jag behöver padda ett lager stenmjöl som avslutning?

M mike hammer skrev:
Förtydligar lite. Ja det ligger typ 0-32 i botten, sedan 8-16 ca 30 cm. Även 8-16 hela vägen ner närmast muren som frostskydd. det är ordentligt paddat. Jag funderar just på om jag kan ha armeringen direkt på 8-16 eller om jag behöver padda ett lager stenmjöl som avslutning?
De låter bra. Armeringen direkt på 8-16.

• Gilla
mike hammer
  • Laddar…
R
M mike hammer skrev:
armeringen direkt på 8-16
Och några distanser så armeringen kommer upp lite i betongen ca 3 cm , det är undekantsarmering
du ska ha , i mitt tycke lite klen platta , 15 cm hade nog jag valt med armering 5 cm upp från botten
Tål bra mycket mer i tryck

• Gilla
Robbin Eriksson och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Och några distanser så armeringen kommer upp lite i betongen ca 3 cm , det är undekantsarmering
du ska ha , i mitt tycke lite klen platta , 15 cm hade nog jag valt med armering 5 cm upp från botten
Tål bra mycket mer i tryck
Ok. ja, det här med tjocklek på platta. Jag ville ju vara säker så jag frågade betongleverantören (flera ggr) och de försäkrade att det ska räcka med 10cm...i of.kan man ju lägga på 5 cm till,men det kostar ju ca 6 tusen till.?.. det gränsar till en grusbädd så jag tänker att jag behöver gjuta in ett kantjärn också...

R
Det går säkert med 10 , men jag är den mer försiktige , kantjärn säger du och grusbädd , kommer plattan högre än gruset

R rävlyan skrev:
Det går säkert med 10 , men jag är den mer försiktige , kantjärn säger du och grusbädd , kommer plattan högre än gruset
njaa..i samma nivå eller ngt lägre när det är klart , tror jag.något jag behöver beakta?

R
Det med kantjärn är bara behövligt om du tänker köra med en stålbandad maskin annars så håller det bra att köra ut på kanten med en bil , lägg i ett extra armeringsjärn 12 an ca 4 cm från kanten så blir kanten stark , kallas ytterkantsarmering för att hålla ihop bra

• Gilla
mike hammer
  • Laddar…
Stickan56
Kantjärn skall du inte sätta utomhus, risk för frostsprängning.

Stickan

• Gilla
mike hammer och 1 till
  • Laddar…
tack för goda råd.

En fråga till! Ska man göra betongplattan tjockare ut i kanten?

• Gilla
1alexander
  • Laddar…
Gjöt min uppfart förra året 70 kvm.
10 cm över hela med bara armeringsmatta håller fint.
Glöm inte lägga några sprickanvisningar.

• Gilla
mike hammer
  • Laddar…
M mike hammer skrev:
En fråga till! Ska man göra betongplattan tjockare ut i kanten?
10cm är helt normalt men om du i framtiden ska ha väggar osv brukar man ha ca 20cm längs kanterna där belastningen hamnar. Mitt på plattan är det knappt nån belastning att bry sig om när det är en parkering.

• Gilla
mike hammer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.