Hej
Jag är en nybörjare på sånt här, så mina antaganden kan vara fel.
Detta är en villa med byggår 1971.
Se bifogade bilder.
Bakgrund
Pga fuktskada i tvättstugan, som inte detta handlar om, har byggfirma bilat upp golv/grund i tvättstuga och pannrum.
Jag blev mycket förvånad när jag såg hur grunden är uppbyggd. Verkar vara följande uppifrån:
1. Betong
2. Isolering typ mineralull (tror jag)
3. Betong
Dessutom, vid övergång mellan tvättstuga och pannrum, finns en träregel ungefär vid isoleringslagret.
Vid övrig ca 3m bilning i tvättstugan syns ingen regel.
Nästa frågetecken: fukt i minerallull och träregel. Detta gäller bara område nära golvbrunn (gjutjärn) i pannrummet. Byggfirman sa att detta antingen kan bero på markfukt eller läckage i/vid golvbrunnen. Jag tror att golvbrunnen är troligare, eftersom ingen fukt finns i mineralullen på övriga ställen.
Att avloppsrör är skadade beror nog på bilningen. De ska bytas ut.
Frågor:
1. Grundkonstruktionen
Är denna typ av grundkonstruktion normal?
Hur kan minerallullen orka med trycket från överliggande betong?
Eller finns någon konstruktion, som jag inte sett, som håller upp överliggande betong?
Är det normalt med träreglar i grunden?
2. Fukten i minerallullen i pannrummet
Kan fukten komma från golvbrunnen, markfukt eller annat?
Jag är en nybörjare på sånt här, så mina antaganden kan vara fel.
Detta är en villa med byggår 1971.
Se bifogade bilder.
Bakgrund
Pga fuktskada i tvättstugan, som inte detta handlar om, har byggfirma bilat upp golv/grund i tvättstuga och pannrum.
Jag blev mycket förvånad när jag såg hur grunden är uppbyggd. Verkar vara följande uppifrån:
1. Betong
2. Isolering typ mineralull (tror jag)
3. Betong
Dessutom, vid övergång mellan tvättstuga och pannrum, finns en träregel ungefär vid isoleringslagret.
Vid övrig ca 3m bilning i tvättstugan syns ingen regel.
Nästa frågetecken: fukt i minerallull och träregel. Detta gäller bara område nära golvbrunn (gjutjärn) i pannrummet. Byggfirman sa att detta antingen kan bero på markfukt eller läckage i/vid golvbrunnen. Jag tror att golvbrunnen är troligare, eftersom ingen fukt finns i mineralullen på övriga ställen.
Att avloppsrör är skadade beror nog på bilningen. De ska bytas ut.
Frågor:
1. Grundkonstruktionen
Är denna typ av grundkonstruktion normal?
Hur kan minerallullen orka med trycket från överliggande betong?
Eller finns någon konstruktion, som jag inte sett, som håller upp överliggande betong?
Är det normalt med träreglar i grunden?
2. Fukten i minerallullen i pannrummet
Kan fukten komma från golvbrunnen, markfukt eller annat?
Klicka här för att svara