6 508 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Förhindra att mosaik på gjuten marksten blir stulen - tips tack
Gjuta ihop gammal och ny betong brukar jag först borra 10mm hål i gamla betongen och sticka in ett armeringsjärn, så gamla och nya delen binds ihop av armeringen. Brukar borra mindre hål om det inte behövs 10mm, ibland räcker det ju med mindre och ta något klenare att armera övergången med.
Gjuta på plats är väl att föredra, det brukar bli tungt att flytta sådana här saker. Antar att jag hade grävt ur en del, så man får en rejäl betongtyngd, som man inte stjäl i första taget.
Om jag vill få en betongjutning att ligga kvar (typ vindsäkra ett fundament) så brukar jag slå ner armeringsjärn i 3 olika riktningar så långt som jag orkar slå ner dem i marken i en grop, och sedan hälla på betong så betongen binder ihop allt. Ska man flytta betongen så blir det som att försöka dra upp 3 tältpinnar som pekar åt olika håll, samtidigt som man ska övervinna betongen. Det där är ingen tjuv som tar med sig direkt... Billigt och enkelt att utföra.
Gjuta på plats är väl att föredra, det brukar bli tungt att flytta sådana här saker. Antar att jag hade grävt ur en del, så man får en rejäl betongtyngd, som man inte stjäl i första taget.
Om jag vill få en betongjutning att ligga kvar (typ vindsäkra ett fundament) så brukar jag slå ner armeringsjärn i 3 olika riktningar så långt som jag orkar slå ner dem i marken i en grop, och sedan hälla på betong så betongen binder ihop allt. Ska man flytta betongen så blir det som att försöka dra upp 3 tältpinnar som pekar åt olika håll, samtidigt som man ska övervinna betongen. Det där är ingen tjuv som tar med sig direkt... Billigt och enkelt att utföra.
Ja, folk stjäl ju f*n allt som är löst numera. Här har vi problem att folk knycker blommor, ljuslyktor och diverse dekorationer från gravarna på kyrkogården. Snart gräver de väl upp gravarna i jakt på guldtänder 
Utemöbler och blomkrukor från trädgårdar är också eftertraktade i vissa områden.
Utemöbler och blomkrukor från trädgårdar är också eftertraktade i vissa områden.
Om du fogar men jordfuktat cementbruk så blir det för svårt attbräcka loss det så det inte är värt besväret.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Jag tycker du skapar dig onödigt arbete. Kostnaden och jobbet du lägger ner på att gjuta fast plattorna överskrider vida risken för att någon stjäl dem. Tänker du på det sätter får du kedja fast stuprännor och trädgårdsmöbler!
Men OM du nu ändå skall sätta fast dem, så gjut inte! Du får en tung klumpig pjäs som blir ursvårt att flytta på. Sätt istället fast en kedja under plattan, sätt fast ett armeringsjärn på tvären i den yttersta länken, och begrav på tvären en halvmeter ner i ett hål. Det drar man aldrig upp som tjuv, du kan flytta den med spade, småjustera för hand och det blir lätt att fixa.
Men OM du nu ändå skall sätta fast dem, så gjut inte! Du får en tung klumpig pjäs som blir ursvårt att flytta på. Sätt istället fast en kedja under plattan, sätt fast ett armeringsjärn på tvären i den yttersta länken, och begrav på tvären en halvmeter ner i ett hål. Det drar man aldrig upp som tjuv, du kan flytta den med spade, småjustera för hand och det blir lätt att fixa.
Vet att dom kostar, vi har blivit av med pelagoner på terrassen, så grund tänket i denna tråd är förstålig, man kan bli av med det mesta verkar det som.P Per i Hamrånge skrev:
Intressant utveckling samhället har tagit, påminner om andra värdsdelar utanför Europa.
Klicka här för att svara