Hej!

Jag är ny både på forumet och i husbranchen, så jag hoppas att jag kan få lite hjälp. Min hustru och jag är i färd med att köpa vårt första hus, en villa från 1911. Underhållet är lite eftersatt, så ett par stora jobb behöver göras direkt och jag undrar i vilken ordning man skall ge sig på dem.

* badrummet på ovanvåningen behöver renoveras
* gästtoaletten där nere behöver en uppfräschning
* stammarna behöver bytas
* dräneringen behöver förmodligen göras om
* pannan är från -87 och vi vill ha in bergvärme istället

Tanken är att vi bor kvar i vår lägenhet i 3-6 månader medan vi får det här gjort, i mesta möjliga mån av hantverkare.

Som ni säkert förstår följer det ena på det andra: badrummet måste göras om och då är det lika bra att ge sig på de rostiga stammarna samtidigt och när de nu skall dras ut är det lika bra att ge sig på dräneringen som har alldeles för många år på nacken.

Är detta vansinne? Var skall man börja och hur lång tid tror ni att man skall räkna med? Jag är mycket tacksam för all hjälp, det är mycket pengar (och tid) som står på spel...

Hej nu så här 10år senare hur gjorde ni och vad kostade det? Har kollat på ett hus där samma jobb måste göras. Kunde ni bo i huset medans renoveringen pågick?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.